لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

رئیس بانک مرکزی از خروج منابع مالی ایران از اروپا خبر داد


رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خبری که روز جمعه در خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس منتشر شد ضمن بی‌تاثیر دانستن بلوکه شدن منابع بانک‌های ایرانی در اروپا اعلام کرد که ایران پیشتر منابع بانک‌های خود را از اتحادیه اروپا خارج کرده است.

محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «بانک مرکزی قبلا لیست منابع بانک‌ها را اعلام و حساب‌های موجود در اروپا را منتقل کرده بود.»

ادعای آقای بهمنی در مورد خارج شدن منابع ایران از اروپا در حالی است که معاون او تازه یک ماه پیش تهدید کرد که ایران دارایی‌های خود را از کشورهایی که برای تهران محدودیت ایجاد کنند خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز شنبه، دوم مردادماه، حمید برهانی، معاون ارزی بانک مرکزی، بدون اشاره به نام کشور خاص گفت که «هر کشوری که برای دارایی‌های کشورمان محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارایی‌های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد».

گفته حمید برهانی حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی دست‌کم تا اوایل مردادماه گذشته، یعنی یک ماه پیش، هنوز دست به این اقدام نزده بوده است.

اما اکنون رئیس آقای برهانی در بانک مرکزی ایران می‌گوید نهاد مربوطه‌اش از شش ماه قبل یعنی چهار ماه پیش از تصویب دور تازه تحریم‌ها عیله جمهوری اسلامی به فکر این مسئله بوده است.

به گفته محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، «در حال حاضر هیچ مشکلی برای بانک‌های کشور در خصوص بلوکه کردن منابع توسط اتحادیه اروپا وجود ندارد».

با گذشت حدود دو ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، سوئیس و ژاپن، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود.

رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همچنین وعده داده است که در این دوره زمانی که با تشدید تحریم‌ها همراه بوده این بانک نیازهای جامعه و مردم را «به طرق مختلف» برطرف خواهد کرد، «چرا که بانک مرکزی پیش‌بینی این امر را در شش ماه گذشته کرده بود».

محمود بهمنی به این «طرق مختلف» اشاره‌ای نکرده، اما پیشتر در اواسط مردادماه به عنوان یکی از راه‌ها پیشنهاد کرده بود که واردات «کالاهای لوکس و تجملی» به ایران کاهش یابد.

او در آن زمان گفته بود: «کاهش مصرف کالاهای وارداتی نوعی مقابله با تحريم است.»

حال خبرگزاری فارس گفته است که رئیس بانک مرکزی کاهش مصرف کالاهای وارداتی را «راهکار اصلی» مقابله با تحریم‌ها علیه ایران دانسته و در واقع تلویحا به مردم توصیه کرده است که کالای وارداتی کمتر مصرف کنند.

جمهوری اسلامی به دلیل سر باز زدن از اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران تاکنون مشمول چهار دور تحریم اقتصادی و سیاسی از سوی جامعه بین‌الملل شده است.

کشورهای غربی که نگران فعاليت‌های اتمی ايران هستند می‌گويند جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد انرژی درصدد است به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد.

اين در حالی است که مقامات تهران همواره اين اتهام را رد کرده و می‌گويند برنامه هسته‌ای کشور صلح‌آميز و کاملاً در چارچوب قوانين بين‌المللی است.
XS
SM
MD
LG