لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

سکوت مقامات در مورد فعال حقوق زنان و «ناپدید شدن» عضو ستاد موسوی


سمیه رشیدی، فعال حقوق زنان در ایران
سمیه رشیدی، فعال حقوق زنان در ایران
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه در گزارشی با اشاره به سکوت مقامات قضایی جمهوری اسلامی در مورد سمیه رشیدی، فعال حقوق زنان، که در اوین زندانی است خواستار آزادی فوری او شد.

سمیه رشیدی، فعال حقوق زنان و دانشجوی ستاره‌دار، در تاریخ ۲۸ آذرماه سال جاری بازداشت شد و هم‌اکنون به گفته کمپین حقوق بشر در ایران در زندان اوین در سلول انفرادی به سر می‌برد.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر در ایران، خانم رشیدی «همچون صدها نفر دیگر از بازداشت‌شدگان» پس از انتخابات ریاست جمهوری «با استفاده از حکم جلب سفید و بی‌نام» بازداشت و زندانی شده و هم‌اکنون مقامات قضایی ایران و مسئولان زندان اوین «از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره اتهامات» او خودداری می‌کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر ضمن آن که خواستار «تحقیق مستقل در مورد پرونده سمیه رشیدی» شده از مقامات قضایی جمهوری اسلامی خواسته است که شواهد مربوط به اتهامات او را رسما اعلام و «او را فورا آزاد کنند».

اما سمیه رشیدی که از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای برابری نیز هست تنها فعال حقوق زنان نیست که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه بازداشت و زندانی شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در گزارش پنج‌شنبه خود فهرستی از فعالان زن زندانی ارائه کرده است، از جمله منصوره شجاعی، مهین فهیمی، شیوا نظرآهاری،‌ پریسا کاکایی، زهره تنکابنی، علیه اقدام‌دوست، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، شبنم مددزاده، و مریم ضیا.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر،‌ سمیه رشیدی «به خاطر فعالیت‌های اجتماعی» خود از موسسه تحقیقاتی محل کارش اخراج شده و به دلیل این که دانشجوی ستاره‌دار به شمار می‌رود به‌رغم رتبه بالای علمی «از ادامه تحصیل بازمانده» است.

دانشجویان فعال در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در ایران در حالی با ستاره مشخص و از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) محروم می‌شوند که محمود احمدی‌نژاد در جریان مناظره‌های انتخاباتی خردادماه پدیده «دانشجویان ستاره‌دار» در اولین دوره ریاست خود را مطلقا انکار کرد و آن را به دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی نسبت داد.

«رئیس کمیته مردمی ستاد موسوی ناپدید شده است»

در همین حال کمیته گزارشگران حقوق بشر از «ناپدید شدن» سید حسن احمدیان، رئیس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی، و نگرانی شدید بستگان و خانواده او خبر داده است.

به گفته این کمیته، آقای احمدیان که از شهریورماه گذشته در بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برده از روز چهارشنبه گذشته «از اوین به مکان نامعلومی انتقال داده شده» و مسئولان زندان اوین در مورد محل کنونی نگهداری او اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

این در حالی است که سید حسن احمدیان قرار بوده است به دلیل تشدید بیماری کلیه‌اش در روز شنبه، سوم بهمن‌ماه، در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG