لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

مذاکره پنهانی برای آزادی ایرانی - آمریکایی زندانی در ایران


دادگاه سه متهم به بمب‌گذاری در شیراز
دادگاه سه متهم به بمب‌گذاری در شیراز
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که یک وکیل آمریکایی برای آزادی یک شهروند ایرانی – آمریکایی که دو سال پیش در ایران دستگیر شده است مدتی است که به طور پنهانی با مقامات دولت ایران در مذاکره بوده است.

به گفته وکیل مدافع رضا تقوی، آقای تقوی تاجر بازنشسته ساکن کالیفرنیاست که در ماه مه سال ۲۰۰۸ در ایران بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان اوین زندانی است.

پیر پروسپر، وکیل مدافع آقای تقوی، به سی‌ان‌ان گفت که وی از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ مذاکره با مقامات دولت ایران را آغاز کرده و در دسامبر سال گذشته نیز برای تقاضای آزادی موکلش به تهران سفر کرده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که رضا تقوی در این مدت هنوز دادگاهی نشده است، ولی ظاهرا اتهامی که مقامات ایران علیه وی اعلام کرده‌اند همکاری با گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی است. به گفته وکیل مدافع آقای تقوی، او که ۷۱ سال دارد قبلا بارها برای دیدار با خانواده و دوستان خود به ایران سفر کرده و هیچ مشکلی برای او ایجاد نشده بود.

رضا تقوی در ماه آوریل ۲۰۰۸ همراه با همسرش به تهران رفت. قبل از رفتن به ایران یکی از آشنایان از وی درخواست کرد که مبلغ ۲۰۰ دلار را به دوستی در تهران برساند. به گفته وکیل مدافع وی، ظاهرا همین مسئله برای او دردسرآفرین شده است.

سی‌ان‌ان سپس به نقل از وکیل مدافع آقای تقوی می‌نویسد که او فرد دریافت‌کننده این مبلغ را نمی‌شناخته است. دو هفته پس از تحویل این پول او توسط ماموران دولتی و به جرم همکاری با یک گروه مخالف دولت به نام «تندر» بازداشت می‌شود.

گروه «تندر» که طرفدار بازگرداندن رژیم سلطنتی در ایران است مسئولیت بمب‌گذاری روز ۱۲ آوریل سال ۲۰۰۸ در مسجد سیدالشهدا شهر شیراز را برعهده گرفته است. وکیل مدافع آقای تقوی از عنوان کردن نام فرد دریافت کننده پول که او نیز بازداشت و محکوم شده است امتناع کرد.

به گفته لیلا، دختر رضا تقوی، این خانواده قبل از انقلاب در ایران به آمریکا مهاجرت کرده و در کالیفرنیا ساکن شده‌اند. آقای تقوی به همت خود زبان انگلیسی را فرا گرفت و بعدها یک موسسه تولید بازی‌های کامپیوتری تاسیس کرد که حدود ده سال پیش و به هنگام بازنشستگی آن را به پسر خود سپرد.

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد که خانواده رضا تقوی بیش از یک سال در مورد بازداشت او سکوت کرده و نگران بودند که با دخالت دولت آمریکا در این ماجرا پرونده آقای تقوی سیاسی و بنابراین پیچیده‌تر شود. لیلا تقوی می‌گوید: «ما نمی‌دانستیم که بازداشت او این قدر طولانی می‌شود و در عین حال از سیستم موجود در ایران می‌ترسیدیم. ولی هیچ گاه در بی‌گناهی او شک نداشتیم.»

در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ پس از آن که هیچ تغییری در پرونده آقای تقوی ایجاد نشد خانواده وی پیر پروسپر وکیل را استخدام کردند تا ضمن تماس با وزارت خارجه آمریکا نوعی گفت‌وگو را با دولت ایران آغاز کند. پیر پروسپر می‌گوید که او در گام اول خواستار بازدید کنسول سفارتخانه سوئیس از زندان شده، اما دولت ایران با این درخواست مخالفت کرده، چون تابعیت دوگانه برای ایرانیان شهروند آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

دولت‌های ایران و آمریکا مناسبات رسمی ندارند و سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران عمل می‌کند.

مارک ترنر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره به سی‌ان‌ان گفت : «ما معتقدیم که آقای تقوی همراه با سایر آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت هستند براساس موازین بشردوستانه باید آزاد شوند.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که با پیر پروسپر، وکیل رضا تقوی، ملاقات کرده است می‌گوید کمبود اطلاعات در مورد پرونده وی باعث شده که دولت آمریکا نتواند در مورد او فعالیت زیادی داشته باشد.

سی‌ان‌ان یادآوری می‌کند که رضا تقوی یکی از چندین نفر تبعه آمریکاست که در ایران زندانی هستند. سه کوه‌نورد آمریکایی به نام‌های جاش فاتال، شین باوئر و سارا شورد در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹ دستگیر شدند. به گفته خانواده‌های این سه نفر، این افراد به طور تصادفی از نوار مرزی ایران و عراق که به خوبی مشخص نشده است عبور کرده و وارد خاک ایران شده‌اند. در حال حاضر آنها به اتهام جاسوسی در ایران در زندان هستند.

سی‌ان‌ان در ادامه بررسی وضعیت آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌نویسد که رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی، نیز حدود سه سال پیش در ایران ناپدید شده و دولت آمریکا اطلاع چندانی از سرنوشت وی ندارد.

وکیل خانواده تقوی می‌گوید در آغاز کار با نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و در پی ملاقاتی با نماینده دائمی ایران، وی تماس با وزارت خارجه ایران را میسر کرده است. پس از ماه‌ها تماس هفتگی با کارمندان وزارت خارجه ایران در نیویورک و تهران پیر پروسپر در ماه دسامبر سال گذشته برای گفت‌وگو در مورد پرونده رضا تقوی به تهران رفت.

به نوشته سی‌ان‌ان، در ملاقات‌های آقای پروسپر در تهران با مقامات ایرانی آنها دیدگاه‌های خود در مورد پرونده رضا تقوی را در میان گذاشته، ولی تاکید کرده‌اند که تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد. به گفته پیر پروسپر، «اتهامات و جرائم در این پرونده هنوز کاملا مشخص نیست.»

پیر پروسپر در این سفر نتوانست با رضا تقوی موکل خود دیدار کند، اما مقامات ایران او را به ملاقات قربانیان بمب‌گذاری مسجد شیراز بردند تا به وی نشان دهند که «حملات تروریستی که حکومت ایران با آن مواجه است» از خارج از کشور حمایت مالی می‌شوند.

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد که مشخص نیست که چرا دولت ایران پیر پروسپر را به تهران دعوت کرده است. وی در زمان دولت جرج بوش به عنوان نماینده دولت آمریکا در پرونده‌های مربوط به جنایات جنگی و به عنوان یکی از دادستان‌های پرونده نسل‌کشی روآندا در دادگاه بین‌المللی لاهه انجام وظیفه کرده است.

پیر پروسپر می‌گوید در جریان ملاقات او با مقامات ایرانی جز پرونده رضا تقوی و بمب‌گذاری توسط گروه «تندر» هیچ موضوع دیگری که به مناسبات ایران و آمریکا مربوط باشد از جمله بحران هسته‌ای یا پیشنهاد دولت اوباما برای تماس با ایران مطرح نشده است.

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش می‌نویسد که خانواده تقوی همچنان تاکید می‌کنند که رضا تقوی بی‌گناه است و هیچ گاه در فعالیت‌های سیاسی مخالف حکومت ایران شرکت نداشته است.

پیر پروسپر به این نکته اشاره می‌کند که به خاطر ملاقات نکردن با موکل خود، عدم امکان جمع‌آوری اطلاعات و پرس‌وجو در ایران و به دلیل عدم تسلط وکلای ایرانی آقای تقوی به زبان انگلیسی وی در سفر خود به تهران نتوانسته است اطلاعات جدیدی در مورد این پرونده کسب کند.

اما براساس مکالمات خود با اعضای خانواده آقای تقوی و با تکیه به تجارب و غریزه حرفه‌ای خود معتقد است که رضا تقوی بی‌گناه است و تنها جرم وی تماس با مجرمین احتمالی در این پرونده است.

پیر پروسپر به عنوان دادستانی باسابقه معتقد است که اگر دولت ایران شواهد و مدارک محکمی علیه آقای تقوی داشت بدون شک تاکنون او را محاکمه کرده بود. او درخواست آزادی رضا تقوی را براساس موازین بشردوستانه مطرح کرده است.

به گفته اعضای خانواده وی، رضا تقوی مبتلا به بیماری دیابت است و دو سال زندان سلامتی وی را به خطر انداخته است.

لیلا تقوی سال گذشته به ایران سفر کرد و به وی اجازه داده شد که برای مدت کوتاهی با پدر خود در زندان ملاقات کند. او می‌گوید: «من او را از پشت پنجره دیدم. واقعا شرایط سختی است که آدم پدر بی‌گناه خود را از پشت پنجره ببیند.»

لیلا همچنین در هفته گذشته توانست تلفنی با پدرش صحبت کند و می‌گوید او به نظر خسته و کلافه می‌آمد. لیلا می‌افزاید: «بزرگ‌ترین امید من این است که این پیام به گوش مردم برسد و شاید یک نفر بتواند کاری بکند. نه تنها برای پدر من، بلکه برای تمام خانواده‌هایی که سعی می‌کنند عزیزان خود را در ایران آزاد کنند.»
XS
SM
MD
LG