لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۰

«با زنان بدحجاب، برخورد فیزیکی نمی شود»


خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که بیش از هشتاد درصد شهروندان تهرانی، خواهان «برخورد با بی حجابی» هستند.
خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که بیش از هشتاد درصد شهروندان تهرانی، خواهان «برخورد با بی حجابی» هستند.

در آستانه آغاز برخورد با زنانی که از نظر پليس ايران «حجاب اسلامی» ندارند، يکی از مقام های نيروی انتظامی گفت که پليس، با زنان «برخورد فيزيکی» نخواهد کرد.


پيش از اين فرمانده نيروی انتظامی گفته بود که در عمليات تازه پليس که از روز اول ارديبهشت ماه آغاز خواهد شد، زنانی که «حجاب کامل اسلامی» نداشته باشند، دستگير خواهند شد.


اما محمد تقی عصار، معاون آموزشی نيروی انتظامی در پاسخ به ابراز نگرانی هايی که برای سخت گيری بيشتر برای «رعايت حجاب» از سوی زنان و دختران، بيان شده، افزود: «رفتار و گفتار نيروی انظامی نسبت به سال گذشته، استانداردتر شده است.»


«طرح مبارزه با بدحجابی»، عنوان عمليات پليس ايران است که در سال های اخير و همزمان با گرم شدن هوا، انجام می شود. در اين عمليات، زنان و دختران، بيش از روزهای ديگر سال تحت فشار قرار خواهند گرفت تا آنچه که نيروی انتظامی، «حجاب اسلامی» توصيف می کند را، کامل، رعايت کنند.


فشار مذهبيون در ايران به زنان و دختران برای پوشاندن موهای خود و همچنين پوشيدن لباس هايی که «اسلامی» خوانده می شوند، همواره به عنوان يکی از موارد بارز «نقض حقوق بشر» از سوی سازمان ها و فعالان مدافع حقوق بشر، سرزنش شده است.


«استاندارد نيروی انتظامی»


معاون آموزشی نيروی انتظامی، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، گفت که بين آنچه اين نيرو، «حجاب» می خواند و آنچه در عرف جامعه ايران، «حجاب» خوانده می شود، «اختلاف نظر» وجود دارد.


وی افزود: «نيروی انتظامی استانداردهای خود را دارد ولی جامعه فاقد چنين مولفه ای است و ممکن است يک چالش هايی به وجود آيد که سعی می کنيم با فضا سازی آن را کاهش دهيم تا در نقطه تقابل با مردم قرار نگيريم.»



«پوشيدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و استفاده از مانتوهای تنگ يا چسبان و يا بدن نما در خانم ها از موارد برخورد نيروی انتظامی با اين افراد است.»
فرمانده نیروی انتظامی تهران

پيش از اين احمد رضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران، درباره آنچه از نگاه پليس ايران، «بی حجابی» است، گفته بود: «پوشيدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و استفاده از مانتوهای تنگ يا چسبان و يا بدن نما در خانم ها از موارد برخورد نيروی انتظامی با اين افراد است.»


همزمان معاون آموزشی نيروی انتظامی نيز از شهروندان ايرانی خواست تا اين موارد را رعايت کنند تا به گفته او « پليس کمتر مجبور باشد که با مردم برخورد کند.»


«شلوار بياورند، فرزند خود را ببرند»


سرتيپ پاسدار احمدرضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی، در زمان اعلام رسمی انجام شدن عمليات برخورد با زنان ايرانی، ضمن تصريح اينکه زنان بازداشت خواهد شد، گفته بود: «افرادی که دارای وضعيت بدحجابی هستند و در محل مورد اصلاح قرار نمی گيرند دستگير و به مرکز انتظامی برای مشاوره توسط مشاوران زن هدايت می شوند تا پس از آن با دعوت از خانواده های ايشان برای اصلاح وضعيت فرزند خود با آوردن شلوار و يا لباس مناسب اقدام به اصلاح پوشش فرزند خويش کنند.»


بنا به گفته اين مقام بندپايه پليس ايران همچنين تشکيل پرونده قضايی و محاکمه کسانی که «دستور العمل نيروی انتظامی» برای لباس زنان و دختران را رعايت نمی کنند، بخشی از «طرح مبارزه با بدحجابی» است.


وی همچنين زمان پايان اين طرح را روزی اعلام کرد که «مشکل حل شده باشد.»


چنانکه آقای رادان گفته است، «مبارزه با بدحجابی آقايان»، طرح بعدی نيروی انتظامی است که اجرا خواهد شد. هنوز درباره جزئيات اين طرح، خبری منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG