لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

هشت تن از فعالان حقوق زنان، آزاد شدند


تعداد زنان بازداشتی هم اکنون، 29 نفر است.
تعداد زنان بازداشتی هم اکنون، 29 نفر است.
هشت تن از فعالان زن که روز يکشنبه در برابر دادگاه انقلاب بازداشت شده بودند، روز سه شنبه، بعد از سپری کردن ۴۸ ساعت در زندان، آزاد شدند.

به گزارش منابع مطلع، پرستو دوکوهکی، سارا لقايی، ساقی لقايی، نيلوفر گلکار، پرستو سرمدی، ناهيد انتصاری، فريده انتصاری و سارا ايمانيان، از فعالان جنبش زنان، آزاد شده اند.

همچنین به نوشته سايت زنستان، که خبرهای اين گروه بازداشت شدگان را پوشش می دهد، آزاد شدگان، خبر اعتصاب عذای گروهی زنان بازداشت شده را تاييد کرده اند.

پيش از اين نسرين ستوده، يکی از وکلای گروه زنان بازداشت شده، به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بازدشت شدگان، در اعتراض به عهدشکنی مقام ها برای آزادی تعدادی از زنان، دست به اعتصاب غذای گروهی زده اند.

۳۷ تن از زنان فعال جنبش زنان که برای دفاع از حقوق زنان در ايران مبارزه می کنند، روز يکشنبه و در آستانه روز جهانی زنان، در تهران بازداشت شدند. با توجه به آزادی تعدادی از اين زنان، تعداد بازداشت شدگان در حال حاضر، ۲۹ نفر است که جمع بزرگی از چهره های شاخص فعال در زمينه حقوق زنان را در بر می گيرد.

«اقدام عليه امنيت ملی»

ساعتی پيش از آزادی چند تن از اين فعالان نيما نامداری، همسر نسرين افضلی، از بازداشت شدگان روز يکشنبه، در مصاحبه ای به فرین عاصمی از رادیو فردا گفت که همسرش از زندان اوين با او تماس گرفته و اعلام کرده وضعيت روحی و روانی بازداشت شدگان خوب است، با اين حال از ابتدا تحت بازجويی قرار داشته اند و اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به آنها تفهيم شده است.


نيما نامداری گفت هنگام تماس تلفنی با همسرش، احتمالا فردی در کنار همسرش بوده و گفته های نسرين افضلی را کنترل می کرده است و افزود: «از شب اولی که بازداشت شدگان به زندان اوين منتقل شده اند، تحت بازجويی های مستمر بوده اند و به گفته نسرين، وضعيت جسمی و روحی بازداشت شدگان مناسب است. البته در زمان صحبت فردی در کنار همسرم بود که گفته های او را کنترل می کرد و از دادن اطلاع زياد، جلوگيری می کرد.»

وی در پاسخ به اين سوال که آيا وکيلی برای زنان بازداشت شده انتخاب شده است؟ گفت: «روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تعدادی از زنان فعال برای اعتراض به برگزاری دادگاه ۵ تن از فعالان زن دستگير شدند. تعدادی از آنها وکيل بودند. يعنی وکيل و متهم و دوستان متهم همه با هم دستگير شدند. وکيل همسر من، شادی صدر است که هم اکنون در بازداشت است. ما فرصت نداشتيم برای گرفتن وکيل جديد اقدام کنيم.»
XS
SM
MD
LG