لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

نخست وزیر عراق: مجاهدین را به جنوب عراق می‌فرستیم


نوری‌المالکی، نخست وزیر شیعه عراق
نوری‌المالکی، نخست وزیر شیعه عراق
نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از برنامه این کشور برای انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق به نقطه‌ای دورافتاده در جنوب عراق خبر داد.

نيروهای سازمان مجاهدين خلق ايران که اکنون بيش از دو دهه است در عراق حضور دارند در جريان جنگ عراق و ايران برای مبارزه با جمهوری اسلامی به اين کشور رفتند و حدود ۳۵۰۰ تن از اعضای این سازمان هم‌چنان در اردوگاه اشرف به سر می‌برند.

مسئوليت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد در استان دیاله در سال جاری میلادی از سوی ارتش آمريکا به دولت عراق واگذار شد.

به گفته خبرگزاری رویترز به نقل از یک وب‌سایت دولتی در عراق که گفته‌های آقای مالکی را منتشر کرده است، هنوز زمان انتقال اعضای سازمان مجاهدین مشخص نیست، اما نخست وزیر عراق اشاره کرده است که «انتقال آنها به [منطقه] نقره‌السلمان گامی است به سوی اخراج آنها از کشور عراق».

رهبران شیعه دولت عراق روابط دوستانه‌ای با دولت ایران دارند و تهران همواره خواستار برچیده شدن اردوگاه اشرف و تحویل ساکنان آن به ایران بوده است، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از کشور را نقض قوانین بین‌الملل می‌دانند.

به گفته نخست وزیر عراق، حضور اعضای سازمان مجاهدین در استان جنوبی مثنی به دلیل این که ساکنان آن اکثرا شیعه‌اند «با دردسر کمتری همراه خواهد بود».

این در حالی است که به گفته خبرگزاری رویترز مقامات محلی استان مثنی هم به انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به این منطقه اعتراض کرده‌اند. اما نوری‌المالکی اعتراض آنها را رد کرده و گفته است:‌«این استان هم بخشی از عراق است و باید مسئولیت بپذیرند.»

نخست وزیر عراق اوایل فروردین‌ماه نیز در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عراق به اعضای سازمان مجاهدین خلق هشدار داده بود که باید هر چه زودتر عراق را ترک کنند.

در مردادماه سال جاری نیز در جریان یک درگیری دوروزه بین اعضای اردوگاه اشرف و نیروهای امنیتی عراق حداقل ۱۱ نفر کشته و زخمی و ۳۶ تن از مجاهدین دستگیر شدند.

دولت عراق در همان زمان اعلام کرد که قصد داشته است در اردوگاه اشرف پست بازرسى پليس برقرار کند، ولی با مقاومت و خشونت مجاهدين خلق روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG