لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

«عراق آماده است تا با پ کا کا مقابله کند»


عراق روز شنبه اعلام کرد که برای ريشه کردن شورشيان پ کا کا از شمال عراق و دستگيری شبه نظاميان اين گروه، آماده است.


علی دباغ، سخنگوی دولت عراق که برای شرکت در نشستی در استانبول به سر می برد، به خبرنگاران گفت: «آنها دستگير خواهند شد و با هر گونه تهديد عراق، بر اساس قوانين عراق برخورد می شود.»


آقای دباغ همچنين تاکيد کرد که عراق برای سرکوب شورشيان پ کا کا در يک عمليات مشترک با ارتش ترکيه شرکت نخواهد کرد.


همزمان روز شنبه ترکيه بار ديگر از مقامات ايالات متحده آمريکا در خواست کرد تا در سرکوب نيروهای شورشی حزب کارگران کردستان پ کاکا به آنها کمک کنند.


اين درخواست در حالی مطرح می شود که روز گذشته علی باباجان وزير امور خارجه ترکيه در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از ديدار با وزير خارجه آمريکا گفته بود: «ديگر وقت اقدام عملی عليه حزب کارگزان کردستان رسيده است.»


خانم رايس در ديدار روز گذشته خود صراحتا آمريکا را متحد ترکيه در برخورد با شورشيان پ کاکا معرفی کرد و آنها را خطری برای منافع ايالات متحده خواند.


به گزارش خبرگزاری رويترز از استانبول، اين درخواست در حالی مطرح می شود که ترکيه از صبح روز شنبه ميزبان کشورهای منطقه در کنفرانس «همسايگان عراق» است.


قرار است امنيت داخلی عراق در اين کنفرانس که در استانبول برگزار می شود مورد بررسی قرار گيرد اما به گفته کارشناسان در حاشيه آن، تنش های اخير ترکيه با نيروهای حزب کارگران کردستان نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


ترکيه همچنان منتظر می ماند


اگرچه گفته های علی باباجان نشان از عزم ترکيه برای شروع عمليات نظامی عليه نيروهای حزب کارگران کردستان دارد، يک ديپليمات های اين کشورگفت که آنها همچنان منتظر نتيجه مذاکرات بوش - اردوغان می مانند.


به گزارش خبرگزاری رويتزز، اين ديپلمات ترکيه گفت: « برای اقدامات اساسی تر در اين مساله ما به ملاقات بين بوش و اردوغان که روز دوشنبه انجام می شود، چشم دوخته ايم.»


اين ديپلمات که خواست نامی از او برده نشود همچنين گفت که در کنفرانس همسايگان عراق قرار است با محکوميت تروريسم و همکاريهای دوجانبه بين عراق و همسايگانش در اين مساله مورد بحث قرار گيرد.


ايران آماده ميانجيگری


همزمان با بالاگرفتن اختلافات ميان ترکيه و عراق، جمهوری اسلامی ايران گفته است که در حل مساله بوجود امده، آماده همکاری با هر دو کشور است.


چندی پيش، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، خواستار حل بحران به وجود آمده ميان عراق و ترکيه از طريق گفت و گوهای ديپلماتيک شده بود.


ايران که خود نيز بارها مواضع شورشيان پ کاکا را در شمال عراق بمباران کرده است می گويد هر گونه اقدام تنش زا، فقط به وخامت اوضاع در شمال عراق می انجامد.


جمهوری اسلامی که در فعاليت های هسته ای خود و همچنين مساله عراق با ايالات متحده آمريکا، در تنش است از سويی گفته است که آمادگی دارد تا برای حل اين موضوع وارد عمل شود اما مقامات رسمی آمريکا می گويند که کاندوليزا رايس، وزير خارجه اين کشور تمايلی به هيچ گونه گفت و گويی با منوچهر متکی وزير خارجه ايران در کنفرانس استانبول ندارد.


اين دو، روز جمعه در ضيافت شامی که در رستوان خيمه ای در بسفر برگزار شد درست در زاويه مخالف يکديگر نشستند. شرکت کنندگان در اين کنفرانس می گويند که آنها تلاش داشتند تا يکديگر را ناديده بگيرند.


در کنفرانس استابنول، بيش از بيست نفر از وزيران امور خارجه و مقامات ارشد کشورهای منطقه و کشورهای جهان شرکت دارند. قرار است دور بعدی اين کنفرانس در شرم الشيخ مصر برگزار شود.


هدف از برگزاری اين کنفرانس مساله امنيت داخلی عراق و برقرار کردن اتحاد سياسی و داخلی در اين کشور است.


XS
SM
MD
LG