لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

تمجید نوری مالکی از مشارکت عراقی‌ها در انتخابات استانی


نوری المالکی، نخست وزیر عراق، مشارکت گسترده مردم در انتخابات شوراهای استانی عراق را ستود و آن را «پیروزی»ای برای همه عراقی‌ها خواند.

آقای مالکی پس از آن که رأی خود را در منطقه سبز بغداد به صندوق انداخت گفت که «اطلاعات رسیده» نشان از آن دارد که شمار زیادی از عراقی‌ها در انتخابات امروز شرکت می‌کنند.

انتخابات روز شنبه آزمونی برای وضعیت دموکراسی در عراق به شمار می‌رود و آن گونه که برخی از تحلیل‌گران گفته‌اند، نوعی همه‌پرسی در مورد رهبری نخست وزیر شیعه عراق و میزان موفقیت او نیز محسوب می‌شود.

نوری مالکی از ماه مه سال ۲۰۰۶ رهبری اولین دولت عراق پس از دوران صدام حسین را بر عهده داشته است.

آقای مالکی میزان مشارکت در این انتخابات را نشانه «اعتماد مردم عراق به دولت‌شان» و همچنین تاییدی بر این که «در امنیت واقعی زندگی می‌کنند» دانست.

گرچه در ماه‌های اخیر امنیت عراق بسیار بهبود یافته است، هنوز القاعده و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی، به‌ویژه در مناطق سنی‌نشین استان دیاله و شهر موصل در شمال عراق، علیه غیرنظامی‌ها و نیروهای امنیتی دست به حمله می‌زنند.

خشونت‌های پراکنده

با وجود تدابیر شدید امنیتی که برای بی‌خطر برگزار شدن این انتخابات در نظر گرفته شده است، بنابر گزارش‌ها چهار بمب صوتی در نزدیکی چند حوزه رأی‌گیری در شهر سنی‌نشین تکریت، زادگاه صدام حسین، منفجر شده که به گفته پلیس تلفاتی در پی نداشته است.

حدود ۸۰۰ ناظر بین‌المللی و همچنین نمایندگانی از سازمان ملل متحد بر انتخابات روز شنبه، که آن را کمیسیون انتخابات عراق مستقلا برگزار می‌کند، نظارت دارند.
در فلوجه نیز، که زمانی مرکز فعالیت‌های شبه‌نظامیان سنی بود، مردم تحت حفاظت پلیس خود را به صندوق‌های رأی رساندند.

انتظار می‌رود برخلاف انتخابات گذشته، عرب‌های سنی در انتخابات روز شنبه مشارکت بیشتری داشته باشند.

در سال ۲۰۰۵ گروه‌ها و جناح‌های عمده سنی‌مذهب در عراق، برای نشان دادن اعتراض خود به تهاجم نظامی آمریکا، انتخابات پارلمانی را تحریم کردند.

حدود ۸۰۰ ناظر بین‌المللی و همچنین نمایندگانی از سازمان ملل متحد بر انتخابات روز شنبه، که آن را کمیسیون انتخابات عراق مستقلا برگزار می‌کند، نظارت دارند.

در انتخابات روز شنبه از بین بیش از ۱۴۴۰۰ نامزد ۴۴۰ نفر برای راهیابی به شوراهای استانی برگزیده خواهند شد.

شوراهای استانی در عراق مسئولیت انتخاب استاندار و همچنین نظارت بر تجارت و بازسازی استان‌ها را بر عهده دارند.

انتخابات روز شنبه در ۱۴ استان، از ۱۸ استان، عراق برگزار می‌شود و انتخابات در استان‌های اربیل، دوهوک، سلیمانیه و کرکوک به آینده موکول شده است.
XS
SM
MD
LG