لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

عراق: برای تامین امنیت مناطق جنوبی آماده ایم


نوری المالکی، نخست وزير عراق، با صدور بيانيه ای، تصميم تازه دولت بريتانيا را نشانه «تسريع توسعه» نيروهای عراقی توصيف کرد.
نوری المالکی، نخست وزير عراق، با صدور بيانيه ای، تصميم تازه دولت بريتانيا را نشانه «تسريع توسعه» نيروهای عراقی توصيف کرد.
دولت عراق، روز پنج شنبه در واکنش به تصميم بريتانيا برای خارج کردن بخشی از سربازانش از عراق اعلام کرد که برای تامين امنيت مناطق جنوبی اين کشور، آماده است.

نخست وزير بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرد که هزار و ۶۰۰ تن از سربازان بریتانیایی را که در جنوب عراق مستقر هستند، به خانه فراخواهد خواند.

عراق روز پنج شنبه، در نخستين واکنش، همچنين تاکيد کرده که به رغم آمادگی برای تامين امنيت، به حمايت سربازان باقی مانده بريتانيايی نياز دارد. بريتانيا در حال حاضر هفت هزار و ۱۰۰ سرباز در عراق دارد که بعد از خروج تعدادی از آنها، کماکان پنج هزار و ۵۰۰ سرباز بريتانيايی در عراق باقی خواهند ماند.

به گفته نخست وزير بريتانيا، بسياری از اين سربازان هم اکنون در پايگاهی هوايی در بصره مستقر هستند.

نوری المالکی، نخست وزير عراق، با صدور بيانيه ای، تصميم تازه دولت بريتانيا را نشانه «تسريع توسعه» نيروهای عراقی توصيف کرد. در اين بيانيه آمده است: «کاهش تعداد نيروهای بريتانيايی در استان بصره، با توافق دولت عراق صورت می گيرد.»

در بيانيه نخست وزير عراق، پذيرفتن مسوليت امنيت استان جنوبی بصره، از تصميمات دولت عراق خوانده شده و آمده که دولت اين کشور، در «مواقع ضروری» از کمک نيروهای بريتانيايی نيز بهره خواهد برد.

به گفته تونی بلر، نخست وزير بريتانيا که بخشی از محبوبيت مردمی خود را به دليل جنگ عراق از دست داده، سربازان بريتانيايی تا سال ۲۰۰۸ ميلادی در عراق می مانند.

واکنش آمريکا


کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه ۲۱ فوريه گفت که کاهش نيروهای بريتانيايی در عراق، در راستای واگذاری مسئوليت های امنيتی به نيروهای عراقی صورت می گيرد.

خانم رايس که در کنفرانسی خبری به همراه فرانک والتر اشتاين ماير وزير امورخارجه آلمان سخن می گفت، تاکيد کرد که نيروهای بريتانيايی همچنان به عنوان بخشی از نيروهای ائتلاف در جنوب عراق باقی خواهند ماند.

وی افزود: «به عنوان بخشی از برنامه نيروهای ائتلاف در عراق تلاش می شود تا آنجا که مقدور است در مناطقی که ديگر نيازی به حضور نيروهای ائتلاف نيست مسئوليت امنيتی به نيروهای عراقی واگذار شود.»

به گفته خانم رايس، هزاران نيروی نظامی بريتانيا درعراق حضور خواهند داشت و اين کاهش نيرو با هماهنگی نيروهای ائتلاف صورت می گيرد.
XS
SM
MD
LG