لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

عراقی‌ها به آینده «امیدوارترند»


کردهای عراقی در شهر اربیل
کردهای عراقی در شهر اربیل
بنا بر یک نظرسنجی که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد مردم عراق به آینده امیدوارترند و نگرانی آنها از خشونت و عدم امنیت در این کشور کاهش یافته است.

بر اساس این نظرسنجی که سه شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا،‌ «بی‌بی‌سی» بریتانیا و «ان‌اچ‌کی» ژاپن انجام داده‌اند، ۲۱ درصد از مردم عراق بر این عقیده‌اند که زندگی خیلی خوبی دارند.

این رقم در ماه مارس سال ۲۰۰۸، یک سال پیش، ۱۳ درصد بود.

از سوی دیگر در حالی که سال گذشته تنها ۲۰ درصد از مردم عراق در محل زندگی خود در شهرهای مختلف این کشور احساس امنیت می‌کردند، اکنون این رقم به ۴۶ درصد رسیده است.

مردم عراق هنوز از نیروهای آمریکایی و ائتلافی از نظر انجام مسئولیت ناراضی‌اند. ۶۹ درصد از عراقی‌ها فکر می‌کنند که این نیروها بد یا خیلی بد عمل کرده‌اند.
در این میان اقلیت کردهای عراق از همه خوش‌بین‌ترند. ۳۲ درصد از کردهای عراقی می‌گویند به نظرشان زندگی خیلی خوبی دارند. این در حالی است که ۲۵ درصد از شیعیان عراق و تنها هشت درصد از سنی‌ها چنین حسی به زندگی خود دارند.

اما بر اساس این نظرسنجی، گرچه مردم عراق به آینده خوش‌بین‌ترند، اکنون نسبت به سال ۲۰۰۳ یعنی بلافاصله پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین با احتیاط بیشتر اظهار نظر می‌کنند.

بر این اساس، ۵۶ درصد از مردم عراق بر این عقیده‌اند که یک سال دیگر زندگی‌شان بهتر خواهد بود، اما ۱۷ درصد هم فکر می‌کنند که زندگی‌شان سال آینده بدتر خواهد بود. در سال ۲۰۰۴، این رقم برای کسانی که فکر می‌کردند زندگی‌شان بهبود خواهد یافت ۷۱ درصد بود.

اما مردم عراق هنوز از نیروهای آمریکایی و ائتلافی از نظر انجام مسئولیت ناراضی‌اند. ۶۹ درصد از عراقی‌ها فکر می‌کنند که این نیروها بد یا خیلی بد عمل کرده‌اند. این رقم در سال گذشته ۷۰ درصد بود.

سال گذشته تنها ۵۰ درصد از مردم عراق فکر می‌کردند که حمله آمریکا به عراق تا اندازه‌ای یا کاملا اشتباه بوده است، اما در سال جاری این رقم به ۵۶ درصد رسیده است.

در عین حال ۳۵ درصد از عراقی‌ها می‌گویند دولت باراک اوباما باعث بهبود اوضاع در کشورشان خواهد شد. اما ۳۸ درصد هم می‌گویند این دولت در بهبود اوضاع تاثیری نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG