لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

بان گی مون اسرائیل را به پذیرش تحقیق بین‌المللی در مورد غزه فراخواند


بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر اسرائیل را به پذیرش انجام تحقیق بین‌المللی در مورد حمله نیروی دریایی این کشور به کشتی کمک‌رسانی ترک با عنوان «ماوی مرمره» فرا خوانده است.

آقای بان تاکید کرده است که کمیسیون تحقیق اسرائیلی در این زمینه فاقد اعتبار بین‌المللی است.

در جریان حمله تکاوران دریایی اسرائیل در بامداد سی و یکم ماه مه به کشتی اعزامی از سوی یک «جمعیت خیریه اسلامی» ترکیه به سوی غزه، هنگامی که کشتی ترک به ساحل محصور غزه نزدیک می‌شد ۹ شهروند ترک کشته و ۴۸ نفر از جمله هفت تکاور اسرائیلی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت که کمیسیون تحقیق تشکیل شده در اسرائیل بی‌اهمیت نیست، اما برای جلب اعتماد جهان کفایت نمی‌کند.

آقای بان تاکید کرده است که اسرائیل و ترکیه باید بخشی از این کمیسیون تحقیق بین‌المللی باشند.

اسرائیل با ابراز نگرانی از «ورود سلاح و تروریست» به باریکه غزه که در کنترل گروه حماس است، اقدام نیروهای ارتش خود را دفاع از خویش در برابر «گروهی خشونت‌طلب» در کشتی ترک خوانده است.

دبیرکل سازمان ملل در حالی روز جمعه گذشته بار دیگر از تشکیل کمیسیون تحقیق بین‌المللی سخن گفته است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و دیگر اعضای ارشد دولت این کشور از کمیسیون تحقیق برپا شده در اسرائیل حمایت کرده و آن را برای رسیدن به حقایق ماجرا کافی دانسته‌اند.

دولت اسرائیل هفته گذشته ضمن کسب تایید آمریکا یک «کمیسیون مستقل تحقیق عمومی» را برای بررسی رخدادهای عرشه کشتی ماوی مرمره تشکیل داد که این کمیسیون یک حقوقدان سرشناس کانادایی و دادستان نظامی پیشین این کشور و یک شخصیت ایرلندی برنده جایزه صلح نوبل را نیز در برمی‌گیرد.

در همین حال ترکیه با رد کمیسیون اسرائیلی از تشکیل کمیسیون تحقیقی در پارلمان این کشور برای بررسی «جنایات غیرقابل بخشایش اسرائیلی‌ها» خبر داده است.

ترکیه در نخستین واکنش خود به تصمیم تشکیل کمیسیون تحقیق اسرائیلی با شرکت شخصیت‌های خارجی، این تصمیم را رد کرد و گفت: «کشوری که به حمله نظامی علیه شهروندان کشور دیگر دست می‌زند، نمی‌تواند امانت‌دارانه تحقیق کند.»

فلسطینی‌ها نیز تشکیل کمیسیون به ریاست اسرائیل را قاطعانه رد کرده‌اند.

در این میان، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه همزمان ضمن ابراز خرسندی از تصمیم دولت اسرائیل برای کاهش محاصره غزه، خواهان تسهیلات بیشتری در قبال این باریکه در کنار دریای مدیترانه شد.

دولت اسرائیل در نتیجه فشارهای بین‌المللی بر خود به دنبال حادثه حمله به کشتی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سخت‌گیری‌ها در مورد واردات کالا و مصالح ساختمانی به غزه را کاهش می‌دهد.

این کشور اما در عین حال تاکید کرد که همچنان بر لزوم تامین نیازهای امنیتی اسرائیل پافشاری خواهد کرد و محاصره دریایی غزه ادامه خواهد یافت.

نوار غزه از ژوئن سال ۲۰۰۷ و در پی رخدادهای خونین داخلی میان نیروهای دو جنبش فلسطینی فتح و حماس که در نتیجه آن حماس فتح را از عرصه قدرت در این سرزمین بیرون راند به محاصره مشترک اسرائیل و مصر درآمده است.
XS
SM
MD
LG