لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

«نیمی از کشته‌های جنگ ۲۲ روزه غزه غیرنظامی بودند»


نیروهای ارتش اسرائیل مستقر در نوار غزه در خلال جنگ ۲۲ روزه
نیروهای ارتش اسرائیل مستقر در نوار غزه در خلال جنگ ۲۲ روزه
یک نهاد اسرائیلی مدافع حقوق بشر فلسطینی‌ها روز چهارشنبه با انتشار گزارش مشروحی اعلام کرد که نیمی از کشته‌های عملیات نظامی «سرب مذاب» ارتش اسرائیل درغزه افراد غیرنظامی بوده و آماری که ارتش اسرائیل اعلام کرده است پائین‌تر از رقم واقعی کشته‌های غیرنظامیان است.

به گزارش سازمان «بتسلم»، بیش از نیمی از ۱۳۸۷ فلسطینی که در آن نبرد کشته شدند مسلح نبوده‌اند، و از میان ۷۷۳ غیرنظامی کشته شده، ۲۵۲ نفر زیر شانزده سال سن داشته‌اند. شمار کشته‌های زیر ۱۸ سال به ۳۲۰ نفر می‌رسد، و تعداد کشته‌های زن ۱۰۹ نفر بوده است.

بر اساس آمار «بتسلم»، شمار افراد مسلح حماس یا تشکل‌های دیگر فلسطینی که به نبرد مسلحانه در برابر ارتش اسرائیل اقدام کردند و کشته شدند ۳۳۰ نفر بوده که از این تعداد ۲۴۸ نفر نیروهای تشکیلات پلیس وابسته به دولت حماس بودند و در جریان نخستین روزهای عملیات، زیر بمباران سنگین قرارگاه‌های پلیس فلسطینی کشته شدند.

اما ارتش اسرائیل در گزارش نهایی خود از عملیات سرب مذاب تاکید داشت که ۷۰۹ نفر از کشته‌ها افراد مسلح حماس بوده‌اند. ارتش اسرائیل شمار کلی کشته‌های فلسطینی را ۱۱۶۶ نفر اعلام کرده و مدعی بود که شمار کشته‌های غیرنظامی شناسایی شده ۲۹۵ نفر است و هویت ۱۶۲ کشته دیگر قطعی نیست. اما «بتسلم» می‌گوید تنها درباره فعالیت مسلحانه ۳۶ کشته نمی‌توان نظر قطعی داد.

ارتش اسرائیل در گزارش نهایی خود مدعی بود که ۸۹ نفر از قربانیان زیر ۱۶ سال بوده و نیز ۴۹ زن در این عملیات کشته شده‌اند.

عملیات «سرب مذاب» یا نبرد «۲۲ روزه» از روزهای آخر دسامبر سال ۲۰۰۸ به تصمیم اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین، اهود باراک وزیر دفاع وقت و کنونی، و تسیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل، آغاز شد و تا هجدهم ژانویه سال ۲۰۰۹ ادامه یافت.

اسرائیل تاکید داشت که پس از هشت سال حملات راکتی از غزه و اصابت هزاران فروند راکت و خمپاره به شهرهای جنوب اسرائیل، این حملات را دیگر تاب نمی‌آورد، زیرا غزه را کاملا ترک کرده است. حملات راکتی سال‌های اخیر زندگی را بر مردم جنوب اسرائیل به‌شدت تنگ کرده و آنها دولت خود را زیر فشار سنگین گذاشته بودند.

سازمان «بتسلم» اعلام کرده است که گزارش خود را«که با گزارش ارتش اسرائیل تضاد آشکار دارد» پس از تحقیقات چندماهه تنظیم کرده است.

خانم ساریت میخائیلی، سخنگوی «بتسلم»، به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: «همه منابع بررسی شد؛ از تحقیقات داخلی ارتش اسرائیل گرفته تا همه فهرست‌های سازمان‌های فلسطینی، و نیز با خانواده‌های کشته‌ها دیدارهای زیادی انجام شد».

سازمان «بتسلم» با نام اصلی «مرکز اسرائیلی اطلاع‌رسانی در زمینه حقوق بشر در اراضی فلسطینی» در سال ۱۹۸۹ بنیان گذاشته شد.
روشنفکران و هنرمندان، پزشکان، روزنامه‌نگاران و برخی از نمایندگان «کنست» نیز عضو «بتسلم» هستند. این افراد، به‌ویژه حقوقدانان اسرائیلی، از مقر اصلی «بتسلم» دراورشلیم بر رخدادهای نوار غزه و کرانه باختری نظارت پی‌گیرانه دارند.

همزمان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گزارشی در نیویورک اعلام کرد که در نبرد «سرب مذاب» بیش از چهار میلیارد دلار خسارت به غزه وارد شده است.

این گزارش وضع حاکم بر غزه را «بدترین شرایط این باریکه از سال ۱۹۶۷» توصیف می‌کند و تاکید دارد که آهنگ بیکاری درغزه حدود ۹۰ درصد است.

گزارش سازمان ملل از عدم تحقق کمک‌های چهار و نیم میلیارد دلاری که کشورهای عربی و غربی در همایش مارس سال ۲۰۰۹ در شرم‌الشیخ برای بازسازی غزه متقبل شدند ابراز تاسف کرد.
XS
SM
MD
LG