لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

نامه بلر به اولمرت برای انتقال پول به غزه


تونی بلر، نماینده چهارجانبه صلح خاورمیانه (عکس: epa)
تونی بلر، نماینده چهارجانبه صلح خاورمیانه (عکس: epa)

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا و نماینده ویژه «کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه»، در نامه‌ای از اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، خواست «اسراییل همچنان به انتقال پول به نوار غزه ادامه دهد تا از فروپاشی سیستم بانکی غزه جلوگیری شود».


به گزارش روزنامه اسراییلی «هاآرتص» در روز دوشنبه، تونی بلر در این نامه که تاریخ دوازدهم دسامبر را دارد، به نمایندگی از رابرت زولیک، رئیس بانک جهانی، و دومینیک اشتراس کان، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول، خطاب به اولمرت نوشته است: «ما نگرانی‌های امنیتی اسراییل را درک می‌کنیم، اما بر اساس ارزیابی موسسات جهانی جلوگیری از انتقال پول به غزه و قطع مراودات بانکی اسراییل با غزه به سیستم بانکی فلسطینی ضربه جدی می‌زند، بازرگانی فلسطینی- اسراییلی را به‌شدت محدود می‌کند و کانال‌های غیربانکی را که قابل نظارت و کنترل نیستند تقویت می‌کند.»


تونی بلر می‌نویسد: «افزون بر آن، اثر حتمی ایجاد محدودیت‌های تازه در جریان نقدینگی بر زندگی مردم غزه این خواهد بود که آنان از تامین نیازهای روزمره خود ناتوان خواهند ماند.»



در دو هفته‌ای که نقدینگی در بانک‌های غزه کاهش یافته بازار سیاه شدیدا تقویت شده است.


اسراییل هر چند از سه سال و نیم پیش نوار غزه را ترک کرده، اما همچنان مسوول تامین بسیاری از نیازمندی‌های غزه است و انتقال پول از کرانه باختری به غزه نیز نیاز به مجوز نهادهای اسراییلی دارد.




تونی بلر در دو سالی که نمایندگی ویژه کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه را برعهده گرفته اغلب اوقات در اورشلیم زندگی می‌کند و امور مرتبط با تماس‌های اسراییل و فلسطینی‌ها را زیر نظر دارد.


آقای بلر همراه با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، و دیگر مقام‌های ارشد کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه این هفته در نیویورک گرد هم می‌آیند.


دولت جرج بوش می‌کوشد با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت، طرفین اسراییلی و فلسطینی را به ادامه مذاکرات صلح نهایی بر اساس اصول اجلاس صلح «آناپولیس» متعهد کند.


دولت جرج بوش می‌کوشد با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت، طرفین اسراییلی و فلسطینی را به ادامه مذاکرات صلح نهایی بر اساس اصول اجلاس صلح «آناپولیس» متعهد کند.


در صورت تصویب این قطعنامه، دولت باراک اوباما و نیز هر دولتی که به‌زودی در اسراییل در پی انتخابات این کشور به روی کار آید، به پیشبرد صلح اسراییلی و فلسطینی در چارچوبی که بوش و رایس تعیین کرده‌اند متعهد خواهند شد.


اما این امر به سرنوشت محمود عباس در رهبری تشکیلات فلسطینی نیز بستگی دارد. ریاست جمهوری آقای عباس روز نهم ژانویه سال آینده میلادی -یعنی نزدیک به یک ماه دیگر- پایان می‌یابد و با نزدیک شدن به این موعد، تنش میان «فتح» و حماس شدت گرفته است.
XS
SM
MD
LG