لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

مقامات اسرائیل از احتمال جنگی تازه با حزب‌الله خبر می‌دهند


سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه و اسرائیل
سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه و اسرائیل
در حالی که برخی از مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل به احتمال «جنگی تازه میان این کشور با حزب‌الله لبنان» اشاره می‌کنند، در لبنان سران حزب‌الله بر«آمادگی کامل خود» برای ورود به نبرد تاکید می‌کنند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت میلاد امام دوازدهم در برابر شماری از شیعیان لبنان گفت: «حزب‌الله همواره در آمادگی کامل است و می‌تواند شکستی دیگر را به دشمن وارد کند.»

شیخ قاسم گفت: «ما به انتظار نمی‌نشینیم تا اسرائیل برای ما تصمیم بگیرد و جنگ را آغاز کند... هر لحظه ممکن است چنین جنگی شروع شود... غرور ما اجازه نمی‌دهد که از شرافت خود دفاع نکنیم.»

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی نشست خارج از برنامه دولت اسرائیل در روز جمعه را مرتبط با لبنان ارزیابی کرده‌اند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل گفته شده است که این جلسه به «بررسی امور مهم امنیتی» اختصاص داشته است، اما درباره مسائل مطرح شده درآن گزارشی انتشار نیافته است.

فرماندهان نظامی و برخی از سیاستمداران اسرائیل در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که حزب‌الله با «دستور از تهران»، از جمله برای دور کردن افکار عمومی جهانی از رخدادهای ایران و معضل تازه «بحران مشروعیت دولت ایران»، می‌خواهد جنگی تازه در منطقه ایجاد کند.

ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده سپاه شمال ارتش اسرائیل، که مسئول مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه است، هفته گذشته گفته بود: «وضع در مرز اسرائیل و لبنان یک بار دیگر به آستانه انفجار نزدیک شده است».

در همین زمینه اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، با حضور در جلسه کمیسیون امور دفاعی و مناسبات خارجی کنست گفت: «اگر این بار جنگی درگیرد، اسرائیل در واکنش خود به لبنان ملاحظه‌ای نخواهد کرد، زیرا حزب‌الله اکنون بخشی از دولت لبنان است.»

با وجود این اهود باراک ارزیابی‌های برخی از فرماندهان و سیاستمداران دیگر را در مورد تحرکات جدی حزب‌الله برای ورود به یک نبرد قریب‌الوقوع دیگر رد کرد.

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه گفت: «از بادهای جنگی که می‌گویند در شمال اسرائیل وزیدن گرفته خبری ندارم.»

حزب‌الله در تیرماه سال ۱۳۸۵ (ژوئن سال ۲۰۰۶) یک حمله چریکی به شمال اسرائیل را عملی کرد که به مرگ هشت نظامی اسرائیلی و ربودن دو سرباز این کشور منجر شد. اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل، در جستجوی دو سرباز ربوده‌شده نبرد با حزب‌الله را آغاز کرد.

اسرائیل در نبرد «۳۳ روزه» خساراتی کلان به لبنان وارد کرد. در این نبرد بیش از ۱۲۰۰ لبنانی نیز کشته شدند. در طرف اسرائیلی نیز ۱۱۹ نظامی و چند ده غیرنظامی کشته شدند، اما این واقعیت که حزب‌الله توانست هزاران فروند راکت به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کند شوک عظیمی به جامعه این کشور وارد کرد. جسد دو سرباز ربوده‌شده اسرائیل سال گذشته در یک معامله به اسرائیل برگردانده شد.

در همین حال حسن نصرالله نیز ماه گذشته گفت که درهر نبرد دیگری این بار تل آویو هدف قرار خواهد گرفت.

حسن نصرالله تایید کرد که زرادخانه کنونی حزب‌الله «بسیار قوی‌تر» از سه سال گذشته است. در همین زمینه روزنامه تایمز روز چهارشنبه نوشت که «شمار راکت‌های حزب‌الله که برخی از آنها به تل آویو می‌رسد بیش از ۴۰ هزار فروند است».

مقامات لبنان، از جمله میشل سلیمان رئیس جمهوری و سعد حریری که مکلف به تشکیل کابینه جدید شده، نیز در روزهای اخیر نسبت به وقوع جنگی جدید هشدار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG