لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

استرالیا موساد را در جعل گذرنامه‌های اتباع خود «دخیل» دانست


سه تن از مظنونین به قتل المبحوح در حال ورود به یک مرکز خرید در دبی
سه تن از مظنونین به قتل المبحوح در حال ورود به یک مرکز خرید در دبی
روزنامه اسرائیلی هاآرتص با افشای سفر محرمانه رئیس سازمان امنیت داخلی استرالیا به اسرائیل گزارش داده است که استرالیا موساد را در جعل گذرنامه‌های استرالیایی به کار رفته در ماجرای ترور یکی از سران حماس در دوبی دخیل تشخیص داده و این امر منجر به اخراج روز گذشته یک مامور اسرائیلی از استرالیا شده است.

به گزارش هاآرتص، دیوید ارواین، رئیس سازمان امنیت داخلی استرالیا، در سفر محرمانه خود در اوایل ماه جاری میلادی به اسرائیل، جعل گذرنامه‌های کشور متبوع خود و کاربرد آنها در قتل محمود عبدالرئوف المبحوح در دوبی را بررسی کرده است.

المبحوح، از پایه‌گذاران شاخه نظامی حماس، ماه ژانویه گذشته در هتلی در دوبی کشته شد. در چند هفته پس از این ترور، فرمانده نیروهای انتظامی دوبی با معرفی بیش از چهل نفرمظنون گفت که چهار نفر از عوامل مرتبط با این ترور از گذرنامه‌های استرالیایی، و بقیه از گذرنامه‌های انگلیس، ایرلند، فرانسه، و آلمان استفاده کرده‌اند.

استیون اسمیت، وزیر خارجه استرالیا، روز دوشنبه در کانبرا، پایتخت این کشور، گفت که بازپرسانی از پلیس کشورش که در ماه مارس به اسرائیل سفر کرده‌اند در تاریخ نهم آوریل گزارشی را در اختیار دولت استرالیا قرار داده‌اند که انگشت اتهام را با قاطعیت متوجه موساد اسرائیل به عنوان جاعل گذرنامه‌ها نمی‌کرده است، و از این روی دولت استرالیا از سازمان امنیت داخلی و اطلاعات خارجی خواسته است که تحقیقات جامع‌تری انجام دهند.

به گزارش هاآرتص، وزیر خارجه استرالیا روز دوشنبه به نمایندگان پارلمان کشورش گفته است که شهروندان استرالیایی که از گذرنامه‌هایی با اسامی آنها در ترور المبحوح استفاده شده در ترور دخالتی نداشته‌اند، بلکه «قربانیانی بی‌گناه» بوده‌اند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، گزارش رئیس سازمان امنیت داخلی استرالیا تعیین کرده است که جعل گذرنامه‌ها در بالاترین سطح کیفیت صورت گرفته، به گونه‌ای که تنها از عهده یک دولت برمی‌آید.

هاآرتص می‌گوید که دولت استرالیا به اخراج یک مامور اسرائیلی از استرالیا اکتفا نمی‌کند، بلکه در نظر دارد برای مدتی مناسبات با اسرائیل را «سرد» کند. در این رابطه، وزیر خارجه استرالیا روز دوشنبه گفت که «عملکرد اسرائیل غیرقابل قبول است و باید گام‌های اعتمادآفرین دوباره‌ای برداشته شود».

در همین حال، وزیر خارجه استرالیا گفت که «تنبیه» اسرائیل تنها مربوط به امور امنیتی و اطلاعاتی خواهد بود و «سیاست استرالیا در قبال حمایت از اسرائیل در سازمان ملل یا در نزاع خاورمیانه تغییری نخواهد کرد».

سفیر استرالیا در اسرائیل دوشنبه نامه رسمی اعتراض دولت کانبرا را به مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه اسرائیل سپرد، نامه‌ای که در آن آمده است «ما از دخالت اسرائیل در جعل گذرنامه‌ها عمیقا سرخورده‌ایم».

رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که فردی که از استرالیا، طبق تصمیم کابینه سیاسی- امنیتی آن کشور اخراج شده دیپلمات وزارت خارجه نیست، بلکه نماینده موساد در سفارت این کشور در استرالیا بوده است.

معمولا در سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی اسرائیل در کشورهای جهان نماینده یا تیمی از سازمان موساد نیز حضور دارند.

وزارت خارجه اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم استرالیا در اخراج این «دیپلمات عمیقا متاسف است»، اما موساد اسرائیل از زمان ترور المبحوح نسبت به این ماجرا که جنبه بین‌المللی پیدا کرده همچنان سکوت سنگین خود را نشکسته است.
XS
SM
MD
LG