لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

اسراییل در حال بررسی شرایط پیوستن به ناتو است


اکنون ۲۶ کشور پيمان ناتور را امضا کرده اند و از حمايت نظامی ديگر اعضا بهره می برند.
اکنون ۲۶ کشور پيمان ناتور را امضا کرده اند و از حمايت نظامی ديگر اعضا بهره می برند.
دراسرييل، کميسيونی مشترک ازنهادهای مهم سياسی، اطلاعاتی، نظامی وامنيتی درحال بررسی موضوع پيوستن اين کشور به پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو است.

همزمان با برگزاری کنفرانس مرکز مطالعات استراتژيک «هرتسليا» در اسرييل و حضور شمار زيادی از سياستمداران اسرييلی و خارجی در آن برای بررسی موقعيت استراتژيک اسرييل و ساير امور مهم خاورميانه و جهان، بار ديگر، درخواست های برخی از مقامات اسرييل برای پيوستن اين کشور به ناتو مطرح شده است.

يکی از اهداف مهم اين پيشنهادها، تقويت توان بازدارندگی اسرييل در برابر جمهوری اسلامی ايران است.

به گزارش روزنامه «معاريو» کميسيونی شامل بلندپايگان وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنيت ملی اسرييل در حال تنظيم طرحی هستند که قرار است در هفته های آينده تکميل شود تا به اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل ارائه شود.

در حالی که شورای امنيت ملی اسرييل بر اين باور است که پيوستن اسرييل به ناتو امتيازات زيادی خواهد داشت و موجب تقويت قدرت نظامی و امنيتی اسرييل خواهد شد، برخی ديگر از مقامات اسرييل، از جمله برخی فرماندهان در ستاد ارتش، می گويند در صورتی که اسرييل با يک بحران بسيار جدی روبرو گردد، ممکن است قواعد ناتو، آزادی عمل را از ارتش اسرييل سلب کند.

خوزه ماريا ازنار، نخست وزيرپيشين اسپانيا که اين روزها برای شرکت در کنفرانس «هرتسليا» به اسرييل سفر کرده است، از پيوستن اسرييل به ناتو را حمايت کرد و گفت اين عضويت بايد کامل باشد.

آقای ازنار گفت حضور اسرييل در ناتو به عنوان يک عضو کامل و متساوی الحقوق، به جمهوری اسلامی ايران اين پيام را خواهد رساند که تنها با اسرييل روبرو نيست، بلکه تمامی اعضای ناتو را به چالش می کشد.

سناتور جان ادواردز نيز، که از او به عنون يکی از نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری سال آينده آمريکا نام برده می شود و او هم در کنفرانس «هرتسليا» شرکت دارد، گفت همکاری های اسرييل با ناتو – به رهبری ايالات متحده – بايد تقويت شود تا آنکه شرائط برای عضويت کامل اسرييل در پيمان آتلانتيک شمالی فراهم گردد.

لرد چارلز گوتری، رييس پيشين ستاد ارتش بريتانيا، عليرغم ترديدهائی که در مورد پيوستن اسرييل در کوتاه مدت به ناتو ابراز کرد، اما گفت حضور اسرييل در ناتو يک امتياز است.

پيمان ناتو پنج سال پس از پايان جنگ دوم جهانی، از سوی ايالات متحده و شماری از کشورهای اروپائی مانند بريتانيا، ايتاليا، فرانسه و پرتغال برپا شد.

طبق اساسنامه ناتو، اگر يکی از اعضای اين پيمان مورد تعرض قرار گيرد، اين تعرض، حمله به همه کشورهای عضو تلقی خواهد شد و همه اعضا بايد از کشوری که در خطر است، حمايت کنند.

در سالهای اخير، مرزهای پيمان ناتو گسترش يافت و ترکيه نيز به عضويت آن درآمد. اکنون ۲۶ کشور پيمان ناتور را امضا کرده اند و از حمايت نظامی ديگر اعضا بهره می برند.

اسرييل و ناتو در سالهای اخير چندين رزمآيش مشترک داشته اند.
XS
SM
MD
LG