لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

اوباما درباره تنش در روابط آمریکا و اسرائیل:‌ بحرانی در کار نیست


رئیس جمهور آمریکا در نخستین اظهار نظر خود درباره اختلاف نظر کم‌سابقه میان آمریکا و اسرائیل ضمن اشاره به این که بحرانی در کار نیست، بار دیگر بر ناخرسندی خود از خانه‌سازی اسرائیلی‌ها تاکید کرد.

باراک اوباما با «مقدس» خواندن حفظ امنیت اسرائیل چهارشنبه شب گفت که «بحرانی در کار نیست»، اما ناخرسندی آمریکا را از خانه‌سازی‌های جدید اسرائیل در مناطق مورد نزاع بیت‌المقدس (اورشلیم) مورد تاکید قرار داد.

آقای اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز گفت: «ما جوزف بایدن (معاون رئیس جمهوری ایالات متحده) را به منطقه فرستاده بودیم تا برای از سرگیری روند صلح اسرائیلی – فلسطینی تلاش کند، اما الی ییشای مزاحم شد.»

الی ییشای وزیر کشور اسرائیل است که کمیته صدور مجوز خانه‌سازی‌ها در وزارتخانه او روز سه‌شنبه، نهم مارس، در اقدامی غافلگیرکننده و همزمان با حضور معاون رئیس جمهور آمریکا در اسرائیل، برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در منطقه «رمت شلومو» در شمال شرق بیت‌المقدس مجوز صادر کرد.

آقای اوباما به فاکس نیوز گفت: «الی ییشای به سود روند صلح کار نکرد و نخست وزیر اسرائیل به خطا بودن این اقدام اذعان کرد و پوزش خواست.»

با این حال رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که «اسرائیل یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمان‌های آمریکاست، و رابطه ما ویژه است، اما گاهی دوستان نیز اختلافاتی پیدا می‌کنند».

باراک اوباما همچنین گفت که «برای روند صلح دو طرف (اسرائیلی – فلسطینی) باید اعتمادسازی کنند، و لزوم وجود طرف مقابل را به رسمیت بشناسند تا روند صلح به جلو حرکت کند».

همزمان سلطان عبدالله، پادشاه اردن، نیز بر فشارها بر اسرائیل افزوده و از جامعه بین‌الملل خواسته است که در مورد «خط قرمز» بیت‌المقدس دست به اقدام قاطعانه بزنند.

سلطان عبدالله که از متحدان بسیار نزدیک آمریکا و بریتانیاست خواستار «اقدام قاطعانه و عاجل و موثر شده است تا اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل در بیت‌المقدس که تهدیدی برای اماکن مقدس است متوقف شود».

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که آن کشور در انتظار گرفتن پاسخ اسرائیل به مطالبی است که وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی جمعه گذشته خود با نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشته است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در مکالمه ۴۳ دقیقه‌ای خود در روز جمعه گفته بود که این درخواست‌ها را به نام و از طرف باراک اوباما مطرح می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از شامگاه چهارشنبه در نشستی طولانی که تا پاسی از بامداد نیز ادامه یافت، با هفت نفر از وزیران پست‌های حساس در دولت خود، درباره نحوه پاسخ دادن به درخواست‌های آمریکا به رایزنی نشسته، و اعلام شده است که این رایزنی‌ها روز پنج‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

در همین حال رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که درخواست مهم آمریکا دادن تعهد از سوی دولت اسرائیل است مبنی بر این که در محلات عرب‌نشین بیت‌المقدس به خانه‌سازی دست نزند.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، که سابقه‌ای ۶۵ ساله در صحنه سیاست اسرائیل دارد و بارها خود نخست وزیربوده، روز چهارشنبه اشاره کرد که هیچ دولتی در اسرائیل در ۴۲ سال اخیر در محله‌های عرب‌نشین برای یهودیان خانه‌سازی نکرده، و به این ترتیب تلویحا از نخست وزیر اسرائیل خواسته است که این امر را رعایت کند.

همزمان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز روز چهارشنبه گفت که برای ازسرگیری روند صلح با اسرائیل هیچ گونه پیش‌شرطی ندارد و تنها می‌خواهد که اسرائیل تعهدات پیشین خود را بر اساس طرح «نقشه راه» اجرا کند، تعهدی که در صورت اجرا به توقف ساخت و سازها در سرزمین‌هایی خواهد انجامید که فلسطینی‌ها بر مالکیت آن تاکید دارند.

در همین حال، با فروکش کردن تنش در مناسبات اسرائیل و آمریکا و تقویت احتمال بازگشت میانجی‌گر مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی به منطقه، ناآرامی‌های شدید فلسطینی‌ها نیز که روز سه‌شنبه شرق بیت‌المقدس را به صحنه کشمکشی جدی تبدیل کرد فروکش کرده و تشکیلات خودگردان فلسطینی از برگزاری هر گونه تظاهرات در سرزمین‌های تحت اختیار خویش جلوگیری کرده است.
XS
SM
MD
LG