لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

سفیر اسرائیل طرح میچل برای مذاکرات نهایی با فلسطینی‌ها را رد کرد


جرج میچل (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
جرج میچل (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
سفیر اسرائیل در آمریکا طرح فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه در مورد به پایان بردن مذاکرات نهایی صلح اسرائیل و فلسطین در عرض دو سال را رد کرد.

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشینگتن، در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست که روز جمعه منتشر شد چنین اظهار نظر کرد که تمام تجربیات گذشته در مورد تعیین ضرب‌الاجل برای پایان این مذاکرات تاکنون ناکام بوده است.

جرج میچل، فرستاده ویژه ایالات متحده به خاورمیانه، در آستانه انجام ماموریتی دیگر در این منطقه روز چهارشنبه گفته بود که «اگر مذاکرات صلح اسرائیلی و فلسطینی آغاز شود می‌توان آن را در دو سال به پایان برد».

آقای میچل در شبکه تلویزیون پی‌بی‌اس آمریکا گفت به موازات مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌توان تماس‌های سیاسی اسرائیل و سوریه را نیز انجام داد، و افزود: «اسرائیل برای مذاکره مستقیم با سوریه آماده است.»

جرج میچل در روزهای آینده با وزیران خارجه «کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه» در بروکسل دیدار می‌کند و سپس اواخر ژانویه به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

آقای میچل از چند ماه پیش که هفت دور ماموریت پیشین او ناکام ماند دیگر به خاورمیانه سفر نکرده است.

آقای میچل در مصاحبه روز چهارشنبه همچنین گفت: «کشورهای عربی بر سر لزوم از سرگیری تماس‌های سیاسی اسرائیلی- عربی اجماع دارند.»

مصر در این تلاش‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. حسنی مبارک هفته گذشته در قاهره با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و سپس روز دوشنبه در شرم‌الشیخ با محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، دیدار کرد.

گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل و مصر حاکی از آن است که دولت مصر در راستای تلاش برای ازسرگیری تماس‌های سیاسی میان تشکیلات خودگردان فلسطینی با دولت اسرائیل، احمد ابوالغیط، وزیر خارجه، و ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات خود، را به آمریکا فرستاده است.

این دو مقام ارشد مصری روز جمعه در واشینگتن با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و جرج میچل دیدار خواهند کرد. وزیر خارجه اردن نیز که به آمریکا رفته در این تلاش‌ها طرف رایزنی قرار می‌گیرد.

محمود عباس روز دوشنبه در مصر گفته بود: «پس از دیدار دو مقام مصری با دولت‌مردان آمریکا، تشکیلات فلسطینی نظر خود را درباره احتمال ازسرگیری تماس‌های سیاسی با اسرائیل اعلام خواهد کرد.»

هیلاری کلینتون نیز روز چهارشنبه در یک سخنرانی در مرکز توسعه جهانی واشینگتن گفت که آمریکا آماده ورود به دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای حل نزاع خاورمیانه است.

در همین زمینه روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز چهارشنبه نوشته بود که رام ایمانوئل، رئیس کارکنان کاخ سفید، در دیداری با کنسول اسرائیل در لس‌آنجلس به او گفته است که آمریکا از این که اسرائیل و فلسطینی‌ها فرصت‌ها برای دستیابی به صلح را از دست داده‌اند در حال مایوس شدن است، و اگر پیشرفتی به دست نیاید، آمریکا از مداخله در این امر دست خواهد کشید، زیرا باید به دیگر معضلات مهم داخلی و خارجی خود رسیدگی کند.

چند ماه پیش، تامس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور نیویورک تایمز و از حامیان مهم باراک اوباما، در مقاله‌ای در این روزنامه به اوباما توصیه کرد که «تابلوی مداخله در نزاع اسرائیل – فلسطین را پایین بکشید و به امور مهم دیگر رسیدگی کنید».
XS
SM
MD
LG