لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

هزاران پلیس در اطراف مسجد الاقصی مستقر شدند


فلسطینی های معترض روز جمعه نیز با پلیس درگیر شدند.
فلسطینی های معترض روز جمعه نیز با پلیس درگیر شدند.
دوهفته پس از اعتراض های گسترده مسلمانان به يک پروژه عمرانی درنزديکی پرستشگاههای مسلمانان در شرق اورشليم، روز جمعه، بار دیگر هزاران نفرازنيروهای پليس وامنيتی اسراييل دراين منطقه مستقرشده اند تا از وقوع نا آرامی های احتمالی جديد، درجريان برگزاری نمازجمعه جلوگيری کنند.

مسلمانان در حالی اعتراض به اين پروژه را پی می گيرند که شهردار يهودی اورشليم و شماری از رهبران يهوديان دراسراييل نيز خواستار توقف اين پروژه شده اند.

اما با اصرار شماری ازسياستمداران ونهادهای اسراييلی، اين پروژه جنجالی ادامه يافته، وفلسطينی ها واعراب شهروند اسراييل نيز می گويند به اعتراض ها به آن ادامه خواهند داد.

اين پروژه همچنين با اعتراض هايی در ساير کشورهای اسلامی از جمله ايران همراه بوده است. همچنين اتحاديه عرب وسازمان کنفرانس اسلامی خواهان دخالت سازمان ملل دراين ماجرا شده اند.

ورود زير ۵۰ سال ممنوع

برای پيشگيری از نا آرامی های احتمالی، روز جمعه سه هزار نيروی پليس در اطراف مسجد الاقصا مستقر شدند .

همچنين براساس دستور فرماندهی پليس اسراييل، ورود مردان زير ۵۰ سال به صحن مساجد عمر و الاقصی ممنوع شده است. برای ورود زنان هيچ محدوديتی درنظرگرفته نشده است.

برای اجرای دستورممنوعيت ورود مردان زير ۵۰ سال، ارتش وپليس اسراييل پست های بازرسی متعددی بين شهرهای کرانه باختری با شرق اورشليم برقرارکرده و نيروهای پليس نيز در خيابان های بيت المقدس شرقی که به حرم اسلامی منتهی می شود، بسياری ازمردان عابر را متوقف می کنند.

مخالفت يک روحانی يهودی

اين درحالی است که يکی ازرهبران مهم يهوديان مذهبی، ربای شلومو عامارShlomo Ammar روز پنج شنبه، به جمع مخالفان اين پروژه پيوست وخواهان درنظرگرفتن حساسيت های مسلمانان به چنين طرح هايی شد.

ربای عامار، که ازسران جامعه يهوديان شرقی تبار است و با اعراب و مسلمانان نيز پيوسته مذاکراتی داشته، اين طرح ساختمانی را «تحريکات غيرضروری» توصيف کرد که «می تواند عواقب ناخوشايندی داشته باشد.»

دراين ميان، موافقت روز پنج شنبه نخست وزيراسراييل درسفرش به ترکيه، با ورود يک هيات تحقيق باستان شناسی ازکشورترکيه برای بررسی اين پروژه به اسراييل، با مخالفت های زيادی دربين سياستمداران اسراييل روبروشده است.

ايهود اولمرت که درسفررسمی به آنکارا به سرمی برد، درجريان ديداربا همتای ترک خويش گفت به درخواست رجب طيب اردوغان نخست وزيرترکيه مبنی بر اعزام يک هيات تحقيق از ترکيه به اسراببل ، پاسخ مثبت داده است.

آقای اردوغان گفته بود، اين هيات مذکور اين امررابررسی خواهد کرد که آيا پروژه ساختمانی اسراييل برای اماکن باستانی ومقدسه اسلامی درشرق اورشليم زيان باراست يا خير.

فلسطينی ها واعراب می گويند که اين طرح به پايه های مساجد عمر والاقصی لطمه ميزند. اسرائيل در مقابل، با اين استدلال که تنها درحال مرمت پلکانی حدودا ۶۰ متری است که درزمستان سال ۲۰۰۴ آسيب ديده، می گويد که احداث پل در اين مسير، تردد مردم و توريست ها را آسان تر خواهد کرد.

ماجرای بازسازی «ديوار ندبه»

همزمان با اوج گيری اعتراض های مسلمانان، برخی رسانه های عمدتا عرب زبان با انتشار گزارش هايی، عمليات عمرانی اخير را بخشی از کاوش های باستان شناسان در پروژه «بازسازی ديوار ندبه» توصيف کردند.

ديوار ندبه يا ديوار غربی، از اماکن مقدس يهوديان در کنار مسجد الاقصی است. در ميان يهوديان اين باور وجود دارد که اين ديوار، بقايای معبد تاريخی سليمان (هيکل سليمان) است.

اما سازمان ميراث فرهنگی اسراييل که متولی اجرای اين پروژه بوده اعلام کرد که عمليات اخير ارتباطی به پروژه اين سازمان نداشته و کاوش های باستان شناسی در اين محل به پايان رسيده است.

اين سازمان همچنين برای «رفع نگرانی های مسلمانان» در اين باره اعلام کرد که از روز پنج شنبه، دوربين هايی در محل کاوشهای باستان شناسی نصب کرده و تصاوير اين دوربين ها به شکل زنده از وب سايت اين سازمان پخش می شوند. سخنگوی اين سازمان گفت که اين تصاوير نشان می دهند که کار ما بدون آسيب رساندن به اماکن مقدس اسلامی به پايان رسيده است.
XS
SM
MD
LG