لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

مناقشه بر سر قانون مجازات منکران هالوکاست


بنای یادبود هالوکاست در مینسک
بنای یادبود هالوکاست در مینسک
مخالفت یهودیان ایتالیایی با تصویب قانونی برای مجازات نفی کنندگان هولوکاست موجب شد تا وزیر دادگستری این کشور، روز چهارشنبه در دفاع از لایحه دولت در این باره توضیحاتی را منتشر کند.

وزير دادگستری ايتاليا چهارشنبه صبح در پاسخ به اين انتقادها و نظرات مخالف گفت: «پيشنهاد من به هيچ وجه نبايد مخالفت با ابراز عقيده تعبير شود و پيشنهاد ارائه اين چنين لايحه ای، جلوگيری از نشر اعتقادات نژاد پرستانه و جنايت عليه بشريت است.»

کلمنته ماستلا Clemente Mastella، وزير دادگستری ايتاليا هفته گذشته اعلام کرد که در نظر دارد لايحه ای را به پارلمان اين کشور بفرستد که بر مبنای آن نفی هولوکاست يا نسل کشی يهوديان جرم محسوب شود تا دستگاه قضايی بتواند کسانی که اين جنايت تاريخی را منکر می شوند، محاکمه کند.

اين پيشنهاد اگرچه با موافقت بسياری از احزاب سياسی ائتلاف دولتی و اپوزيسيون رو به رو شد، اما به بحث گرمی در ايتاليا دامن زد.

کنيسه جامعه يهوديان ايتاليا ضمن تاکيد بر خطرهای ناشی از نفی هولوکاست، مخالفتش را با اين لايحه ابراز داشت.

جامعه يهوديان ايتاليا بر اين نظر است که نبايد هيچ کس را به خاطر ابراز نظرات و عقايدش هرچقدر هم که اشتباه و يا خطرناک باشد محاکمه کرد و به زندان انداخت.

روز دوشنبه، ۱۵۰ نفر از مورخين ايتاليايی در بيانيه ای مخالفتشان را با محکوميت نفی کنندگان نسل کشی يهوديان اعلام کرده بودند. در بيانيه مورخين ايتاليا نوشته شده است تاريخ را نمی توان به زنجير کشيد.

اين لايحه قبل از ارائه به پارلمان بايد به تصويب هيات دولت برسد و احتمال می رود که جلسه آينده دولت گفت و گو در اين رابطه را در دستور کار خود قرار دهد.
XS
SM
MD
LG