لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۶

انتقاد ایران از شورای امنیت در قبال «تهدیدات اسراییل»


محمد جواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل است و در نیویورک زندگی می کند.
محمد جواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل است و در نیویورک زندگی می کند.

ايران در نامه سرگشاده ای که روز دوشنبه منتشر شد، شورای امنيت سازمان ملل را به «ناديده گرفتن تهديد های اسراييل مبنی بر حمله به جمهوری اسلامی ايران» متهم کرد و خواهان جلوگيری از اقدامات دولت يهود شد.


به گزارش خبرگزاری ها، اين نامه توسط محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل متحد و خطاب به يوهان وربک، رييس دوره ای شورای امنيت که بلژيکی است، نوشته شده است.


در دو هفته اخير، اظهارات تازه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران مبنی بر آغاز شمارش معکوس برای «نابودی اسراييل»، موجب شد تا بسياری از کشورهای جهان، به ويژه اعضای دايمی شورای امنيت، از اظهارات ضد اسراييلی آقای احمدی نژاد انتقاد کنند.


واکنشی به یک واکنش


آقای ظريف، ديپلمات بلندپايه ايران در نيويورک – مقر سازمان ملل متحد – در نامه اخير خود که به گفته برخی واکنشی است به انتقادها از آقای احمدی نژاد، به اظهارات ايهود اولمرت، نخست وزير اسراييل و معاون وی، شائول موفاز اشاره کرده که از رد برنامه ای نظامی برای متوقف ساختن ايران، خودداری کرده اند.



همزمان با مناقشه لفظی دولتمردان ايران واسراييل، برنامه هسته ای ايران و آنچه «احتمال ساخت بمب هسته ای در ايران» توصيف می شود، موجب شده تا برخی کشورهای جهان از گزينه حمله نظامی، به عنوان يکی از راههای جلوگيری از ساخت بمب هسته ای در ايران سخن بگويند.

همزمان با مناقشه لفظی دولتمردان ايران واسراييل، برنامه هسته ای ايران و آنچه «احتمال ساخت بمب هسته ای در ايران» توصيف می شود، موجب شده تا برخی کشورهای جهان از گزينه حمله نظامی، به عنوان يکی از راه های جلوگيری از ساخت بمب هسته ای در ايران سخن بگويند.


جمهوری اسلامی ايران همواره وجود يک برنامه تسليحاتی هسته ای را تکذيب کرده و اعلام کرده که با هدف توليد سوخت نيروگاه هسته ای، برنامه هسته ای خود را پی می گيرد.


«نیاز به پاسخ شورای امنیت»


محمد جواد ظريف در نامه خود با اشاره به اظهارات مقام های تل آويو نوشته است: «اين اظهارات خصمانه، شکل دهنده جزئيات موضوع بسيار مهمی است که به پاسخ سريع و مصوب سازمان ملل متحد نيازمند است.»


در بخش ديگری از نامه نماينده ايران در سازمان ملل آمده است: «شورای امنيت بايد با محکوم کردن کاملا شفاف آنها (اسراييلی ها) و تقاضا از آنها برای اينکه با سياست های خود قوانين بين المللی را به سخره نگيرند، به اين تهديدهای اسراييل واکنش نشان دهد ... و خيلی زود آنها را از تهديد استفاده از زور عليه يکی از اعضای سازمان ملل متحد، متوقف کند.»


آقای ظريف همچنين شورای امنيت را به «انفعال در برابر سياست های جنايتکارانه اسراييل» متهم کرده و نوشته است که همين موضوع، موجب شده تا اسراييل، در «جنگ طلبی آشکار»، جسور شود.


«منحرف ساختن افکار عمومی»


وی همچنين واکنش تند جامعه جهانی به اظهارات آقای احمدی نژاد را تلاش «يک عضو شورای امنيت» برای پيوستن به اسراييل در مسير «منحرف کردن نگاهها از اقدامات اسراييل» توصيف کرده است. وی نام اين عضو شورای امنيت را ذکر نکرده است.



محمود احمدی نژاد روز سوم ژوئن در يک سخنرانی گفت که دنيا به زودی شاهد نابودی اسراييل خواهد بود.

محمود احمدی نژاد روز سوم ژوئن در يک سخنرانی گفت که دنيا به زودی شاهد نابودی اسراييل خواهد بود. همزمان با واکنش گسترده رهبران جهان به اين سخنان رييس جمهوری ايران، بن کی مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز گفت که از اين سخنان حيرت زده شده و تاکيد کرد: «اسراييل يک عضو کامل سازمان ملل متحد است و از تمام حقوقی که ساير اعضا دارند نيز بهره می برد.»


اما تلاش کشورهای غربی برای صدور بيانيه ای عليه ايران در شورای امنيت، با مقاومت کشورهای مسلمان عضو شورا يعنی قطر و اندونزی شکست خورد. بر خلاف مصوبات شورای امنيت که با رای اکثريت اعضا تصويب می شوند، برای تصويب بيانيه تمامی ۱۵ عضو بايد به آن رای موافق بدهند.


تلاش برای افزایش تحریم ها علیه ایران



نامه محمد جواد ظريف در حالی در رسانه های جهان منتشر شده است که روز سه شنبه، ايهود اولمرت، نخست وزير اسراييل که در آمريکا به سر می برد، با جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور ديدار خواهد کرد.


آن گونه که خبرگزاری ها گزارش داده اند، يکی از موضوعات مهمی که پيش بينی می شود در ديدار بوش و المرت به بحث گذاشته شود، برنامه هسته ای ايران و «راه های پيشگيری از ساخت بمب هسته ای» در ايران است.


آقای اولمرت روز يکشنبه گفت که معتقد است، از آنجا که آقای احمدی نژاد، آشکارا خواهان نابودی اسراييل است، تحريم های جهانی عليه ايران بايد گسترش يابد.


وی گفت: «تحريم های گسترده بسياری کشورهای جهان عليه ايران، موثر است، اما کافی نيست. من می خواهم با بوش درباره راههای افزايش اثرگذاری اين تحريم ها مذاکره کنم.»


XS
SM
MD
LG