لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

محکومیت دو بازداشتی دیگر انتخابات: لیلاز ۹ سال زندان، کاظمی یک سال


سعید لیلاز در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
سعید لیلاز در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
وکیل سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی، و شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شده‌اند از صدور حکم دادگاه بدوی آنها خبر داد.

به گفته محمود علیزاده طباطبایی، سعید لیلاز به اتهام از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام و ارتباط با بیگانگان» به ۹ سال حبس تعزیری و شاپور کاظمی به اتهام «شرکت در تجمعات غیرقانونی» به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

دیگر اتهام آقای لیلاز در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی «نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده» و محرمانه قید شده است.

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «دادگاه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه را که در خانه وی [سعید لیلاز] پیدا شده مصداق نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده اعلام کرده است.»

این در حالی است که گزارش تحقیق و تفحص مجلس به هیچ وجه طبقه‌بندی‌شده و محرمانه نبوده و به گفته وکیل آقای لیلاز پیشتر «در تمام سایت‌های خبری منتشر شده» بوده است.

به گفته وکیل سعید لیلاز و شاپور کاظمی، حکم این دو بازداشتی پس از انتخابات هنوز کتباً و رسماً به او ابلاغ نشده و تنها آن را شفاهاً به او اعلام کرده‌اند.

آقای علیزاده طباطبایی با اشاره به این که این افراد از زمان ابلاغ رسمی حکم برای اعتراض به آن ۲۰ روز فرصت دارند گفت: «نسبت به این حکم اعتراض خواهیم کرد.»

شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، که در نخستین روزهای پس از انتخابات بازداشت شده بود روز پنج‌شنبه گذشته پس از بیش از پنج ماه حبس با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

اقدام علیه امنیت ملی از جمله دیگر اتهامات آقای کاظمی اعلام شده است.

در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بیش از ده‌ها روزنامه‌نگار با حکم دادستانی تهران بازداشت شدند که برخی از آنها از جمله عیسی سحرخیز،‌ احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، سعید لیلاز، بهمن احمدی امویی، و کیوان صمیمی بهبهانی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG