لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

درگیری دولت و مخالفان در کنیا ادامه دارد


یکی از هواداران خشمگین اودینگا در یکی از محلات فقیر نشین پایتحت کنیا، نایروبی.
یکی از هواداران خشمگین اودینگا در یکی از محلات فقیر نشین پایتحت کنیا، نایروبی.

روز سه شنبه دولت کنيا از سوی قدرت های جهان، تحت فشار قرار گرفت تا به چهار روز درگيری خونين با مخالفان پايان دهد و درباره نتيجه انتخابات رياست جمهوری، مذاکراتی را با اپوزسيون آغاز کند.


در پی اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در اين کشور شرق آفريقا، رايلا اودينگا، رهبر مخالفان اعلام کرد که از نظر او در انتخابات تلقب شده است و در مقابل، موای کيباکی که برای دومين دور، برنده انتخابات رياست جمهوری اعلام شد، گفت که مخالفان بايد به رای مردم احترام بگذارند.


اما روز سه شنبه، ناظران اتحاديه اروپا نيز اعلام کردند که در انتخابات کنيا استانداردهای بين المللی رعايت نشده اند و خواستار بازنگری مستقل در نتايج انتخابات شدند.


از زمان اعلام نتايج و اعتراض خيابانی هواداران آقای اودينگا، گزارش های بسياری از کشته شدن مردم منتشر شده، اما آمار تلفات اين درگيری ها متفاوت است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان مدعی هستند که بيش از ۲۵۰ نفر در اين درگيری ها کشته شده اند، اما خبرگزاری ها، تعداد کشته شدگان را بين ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر تخمين زده اند.


درگيری ها در مناطق غربی کشور کنيا که رايلا اودينگا هواداران بيشتری دارد، شديدتر از باقی نقاط اين کشور گزارش شده است و شهر ساحلی کيسومو در شمال غربی نايروبی – پايتخت کنيا – به مرکز ناآرامی بدل شده است.


درگيری هايی که از زمان اعلام نتايج انتخابات اعلام شده، رنگ و بوی دعوای قبيله ای نيز دارد. در محله های فقير نشين پايتخت که آقای اودينگا هواداران بسياری دارد، معترضين در خيابان ها به فروشگاههايی حمله بردند که صاحب آنها از قبليه موای کيباکی، رييس جمهوری کنيا هستند.

شهر کيسومو، سومين شهر بزرگ کنيا است و در جريان مبارزات انتخاباتی اخير، قلب تپنده «جنبش نارنجی دموکراتيک» به رهبری رايلا اودينگا، توصيف شده بود.


درگيری هايی که از زمان اعلام نتايج انتخابات اعلام شده، رنگ و بوی دعوای قبيله ای نيز دارد. در محله های فقير نشين پايتخت که آقای اودينگا هواداران بسياری دارد، معترضين در خيابان ها به فروشگاه هايی حمله بردند که صاحب آنها از قبليه موای کيباکی، رييس جمهوری کنيا هستند.


آقای کيباکی ۷۶ ساله، يک ساعت بعد از اينکه کميسيون انتخابات او را برنده اعلام کرد، سوگند رياست جمهوری ياد کرد.


او شب گذشته در پيام خود به مناسبت آغاز سال نوی ميلادی گفت: «در مناطقی که خشونت هايی بروز کرده است، برای تامين امنيت مردم به اندازه کافی، افسر پليس مستفر کرده ايم.»


اما اوردينگا، اعلام کرد که پيروزی کيباکی را قبول ندارد و آن را «کودتای بدون خونريزی» توصيف کرد. وی اعلام کرد که روز سه شنبه در جمع هوادارانش سوگند رياست جمهوری ياد خواهد کرد، اما پليس اجازه برپايی اين گردهمايی را صادر نکرد.


به گفته ناظران، آقای اوردينگا که پيش از اين نيز به عنوان زندانی سياسی مدتی را در حبس گذرانده است، در خطر بازداشت قرار دارد.


خشونت های اخير موجب شد تا مقام های لندن و واشينگتن، به دولت کنيا هشدار دهند و بان کی مون، دبير کل سازمان ملل نيز خواهان خويشتنداری دولت در برابر مخالفان شد.


XS
SM
MD
LG