لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

مردم کنیا در آفریقا به قانون اساسی جدید رای می‌دهند


سبزها، هواداران تصویب قانون اساسی جدید برای کنیا
سبزها، هواداران تصویب قانون اساسی جدید برای کنیا
مردم کنیا روز چهارشنبه در یک همه‌پرسی تاریخی برای تصویب یک قانون اساسی جدید برای کشور خود تصمیم می‌گیرند.

هدف از تنظیم این قانون اساسی جدید ایجاد چارچوبی دموکراتیک‌تر برای نهادهای سیاسی و کاستن از تنش‌های سیاسی در این کشور عنوان شده است.

بر پایه متن جدید قانون اساسی، سقط جنین در کنیا آزاد خواهد شد و وضعیت تقسیم اراضی در میان قبایل این کشور تغییر خواهد کرد.

این قانون اساسی جدید که از حمایت موای کیباکی، رئیس جمهور کنیا، و رایلا اودینگا، نخست وزیر این کشور، برخوردار است، از جمله به خاطر موارد ذکر شده با مخالفت گسترده اپوزیسیون این کشور روبه‌رو شده است. کیباکی و اودینگا در زمان تشکیل دولت ائتلافی خود در سال ۲۰۰۷ قول داده بودند که اصلاحاتی را در قانون اساسی این کشور ایجاد کنند.

همه‌پرسی روز چهارشنبه در حالی در میان تدابیر شدید امنیتی و تحت نظارت ۷۰ هزار نیروی پلیس برگزار می‌شود که روز ۱۳ ژوئن پرتاب یک نارنجک از سوی مخالفان متن جدید قانون اساسی ۶ کشته بر جای گذاشت.

از سوی دیگر کمپین موسوم به «کمپین نه به قانون اساسی» فضای سیاسی کنیا را در روزهای اخیر تا اندازه‌ای با تنش روبه‌رو کرده است.

رایلا اودینگا با پیش‌بینی پیروزی ۷۰ درصدی در این همه‌پرسی به خبرگزاری‌ها گفت: «شک ندارم که رأی آری در این همه‌پرسی طنین‌انداز خواهد شد.»

وی افزود: «این لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای کشور ماست و کنیایی‌ها فرصتی یافته‌اند تا در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.»

هدف از تدابیر امنیتی گسترده در زمان برگزاری این همه‌پرسی پیشگیری از تکرار خشونت‌های پس از انتخابات سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در کشور کنیاست.

در خشونت‌های سیاسی پس از انتخابات گذشته کنیا، بیش از هزار تن جان باخته و صدها هزار نفر بی‎خانمان شدند.

در همین حال، به گفته پلیس کنیا، همه‌پرسی کنیا در روز چهارشنبه تا عصر این روز بدون حوادث خشونت‌آمیز برگزار شده است.

به گفته کمیسیون مستقل انتخاباتی کنیا، ۱۲٫۵ میلیون نفر برای شرکت در این همه‌پرسی نام‌نویسی کرده‌اند و نتایج این رأی‌گیری تا روز جمعه مشخص خواهد شد.

هواداران تصویب قانون اساسی جدید که به گروه «سبزها» معروفند معتقدند تصویب متن جدید از «قدرت بیش از اندازه رئیس جمهور» می‌کاهد و قدرت بیشتری را به مناطق مختلف کشور محول خواهد کرد. بخشیدن اعتبار بیشتر به منشور حقوق شهروندی در قانون اساسی جدید از دیگر «موارد مثبتی» است که گروه سبزها از آن نام می‌برند.

در مقابل گروه مخالفان تصویب قانون جدید که «سرخ‌ها» نام گرفته‌اند از اعضای جریان‌های مسیحی این کشور تشکیل می‌شود که نگرانند تصویب اصلاحات تازه در قانون اساسی راه را برای انجام سقط جنین و همچنین قانونی شدن احکام محکمه‌های اسلامی باز بگذارد.

اکثریت مردم کنیا پیرو دین مسیح هستند و ۱۰ درصد از جمعیت این کشور مسلمانند. بسیاری از مسیحیان این کشور به رسمیت بخشیدن به دادگاه‌های اسلامی در کنار دادگاه‌های دولتی در کنیا اعتراض دارند.
XS
SM
MD
LG