لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

«دستگیری ۲۰ نفر در کرمانشاه به اتهام جاسوسی»


نام کامل مقامی که خبر دستگیری عده ای را به اتهام جاسوسی منتشر کرده، از سوی خبرگزاری ها فاش نشده است.
نام کامل مقامی که خبر دستگیری عده ای را به اتهام جاسوسی منتشر کرده، از سوی خبرگزاری ها فاش نشده است.

يکی از مقام های محلی وزارت اطلاعات ايران در استان کرمانشاه اعلام کرد که در اين استان، «پنج شبکه جاسوسی»، شناسايی شده اند و تاکنون ۲۰ نفر نيز به اتهام جاسوسی، دستگير شده اند.


مديرکل وزارت اطلاعات استان کرمانشاه که خبرگزاری های داخلی نام کامل او را منتشر نکرده اند، در يک نشست خبری در روز دوشنبه، گفت که اعضای اين «شبکه های جاسوسی»، برخی ايرانی و برخی غيرايرانی هستند، اما او مليت بازداشت شدگان غير ايرانی را فاش نکرد.


اين مقام امنيتی در وزارت اطلاعات که از او با نام «کريمی» ياد شده است، گفت که اين ۲۰ نفر، «توسط سرويس های اطلاعاتی دشمن، تطميع و توجيه» شده اند. وی از ارائه توضيح درباره اينکه منظورش از دشمن، دقيقا چه کشوری است خودداری کرد.


وی افزود که دستگيرشدگان، «برای اهداف اقتصادی، نظامی، سياسی، فرهنگی و اجتماعی در داخل کشور» آموزش ديده بودند.


از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا کنون ادارات محلی اطلاعات که شعباتی از وزارت اطلاعات در سراسر ايران هستند، چندين بار در استان های مرزی اعلام کرده اند که کسانی را به اتهام «جاسوسی» دستگير کرده اند، اما هيچ گاه جزئيات بيشتری از اين پرونده ها منتشر نشده است.


دستگيری سه عضو پژاک


مدير کل اطلاعات استان کرمانشاه همچنين از دستگيری سه تن از اعضای پژاک، به اتهام دست داشتن در بمب گذاری های بهار امسال در کرمانشاه خبر داد.


در بمب گذاری های روز ۱۸ ارديبهشت ماه سال ۸۶، سازمان بازرگانی و فرمانداری شهر کرمانشاه هدف حملاتی قرار گرفت.


به گفته اين مقام امنيتی، ۱۰ کيلوگرم مواد منفجره همراه با سه نفری که بازداشت شده اند، کشف شده است.


گروه پژاک، خود را شاخه ايرانی گروه پ – کا – کا معرفی می کنند. گروه پ – کا – کا، گروه مسلحی از کردهای ترکيه هستند که برای استقلال مناطق کردنشين اين کشور با دولت ترکيه می جنگند و از سوی ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا به عنوان گروهی تروريستی شناخته می شوند.


گروه پژاک، پيش از اين در چندين مورد مسئوليت حملاتی را به اهداف نظامی در مناطق مرزی ايران و ترکيه به عهده گرفته است و گزارش هايی تاييد نشده حاکی است که محل استقرار اين گروه که گويا از کردهای ايرانی تشکيل شده، خاک کردستان عراق است.


عبدالله اوجالان، رهبر گروه پ – کا – کا نيز هم اکنون در زندان ترکيه به سر می برد و از هواداران خود خواسته است که سلاح هايشان را زمين بگذارند و از مبارزه مسلحانه با دولت ترکيه دست بردارند.


کشف ۱۸ باند قاچاق سلاح


مدير کل اداره اطلاعات استان کرمانشاه در بخش ديگری از کنفرانس خبری خود، از «کشف ۱۸ باند قاچاق سلاح و مهمات» خبر داد و گفت که ماموران اطلاعاتی ايران، نزديک به ۶۰۰ قبضه اسلحه را توقيف کرده اند.


وی کماکان از بيان جزئيات اين باندها خودداری کرد و گفت: «قاچاق سلاح و مهمات از جمله اقداماتی است که طی چند سال اخير برای بر هم زدن آسايش مردم و امنيت کشور از سوی دشمنان ما صورت می گيرد.»


پيش از اين ايران متهم شده است که از مرزهای غربی خود برای شورشيان عراقی، سلاح می فرستد. ايران همواره اين اتهام را که بيشتر از سوی نظاميان آمريکايی مطرح شده، رد کرده است.


اين مامور بلندپايه وزارت اطلاعات ايران، «شرايط جغرافيايی» و «سود سرشار» را از علل عمده روی آوردن برخی از ايرانيان به قاچاق سلاح برشمرد.


وی با اين حال توضيحی نداد که آيا اين سلاح ها از ايران به عراق قاچاق می شده اند يا اينکه از عراق به ايران وارد می شده اند.


XS
SM
MD
LG