لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

خلیل زاد: گزارش اطلاعاتی، مانع افزایش تحریم ایران است


زلمای خليل زاد، روز جمعه در جمع همتايان خود در سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره ايران گفت: «نخستين نشانه هايی که من از آن ديدم، تاثير مثبتی نبود.»
زلمای خليل زاد، روز جمعه در جمع همتايان خود در سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره ايران گفت: «نخستين نشانه هايی که من از آن ديدم، تاثير مثبتی نبود.»

سفير آمريکا در سازمان ملل گفت که گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکايی درباره برنامه هسته ای ايران، برای او که به دنبال افزايش تحريم های بين المللی عليه تهران است، به يک «مانع تازه» بدل شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلمای خليل زاد، روز جمعه، در جمع همتايان خود در سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره ايران گفت: «نخستين نشانه هايی که من از آن ديدم، تاثير مثبتی نبود.»


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه هفته گذشته، در آخرين گزارش خود تصريح کرد که جمهوری اسلامی ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


آقای خليل زاد که پيش از اين سفير آمريکا در کشورهای افغانستان و عراق بوده، خطاب به ديگر سفرا در سازمان ملل متحد گفت: «برخی اين سئوال را مطرح کرده اند که آيا اصولا نيازی به تصويب قطعنامه تازه ای عليه ايران وجود دارد؟ اين گزارش موضوع را پيچيده کرده است.»


  • «برخی اين سئوال را مطرح کرده اند که آيا اصولا نيازی به تصويب قطعنامه تازه ای عليه ايران وجود دارد؟ اين گزارش موضوع را پيچيده کرده است.»
خلیل زاد

با اين حال آقای خليل زاد در يک سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه استفورد گفت که معتقد است، آمريکا در بحث صدور قطعنامه تازه عليه ايران، در مقابل برخی اعضای شورای امنيت که لزوم چنين قطعنامه ای را زير سئوال برده اند، پيروز خواهد شد.


وی گفت: «من به اينکه ما بتوانيم قطعنامه ديگری صادر کنيم، خوش بين هستم. پرسش اين است که چه زمانی قطعنامه صادر خواهد شد و محتوای آن چه خواهد بود؟»


همزمان کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز با مشکل مشابه آقای خليل زاد در ديپلماسی عليه ايران رو به رو شد، چرا که نتوانست حمايت سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه را برای افزايش تحريم ايران جلب کند.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، زلمای خليل زاد نيز تلاش هايش را برای متقاعد کردن چين و روسيه در سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران آغاز کرده است.


آقای خليل زاد پيش بينی کرد که در پی انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، او «گفت و گوهای دشواری» را با همتايان چينی و روسی خود در پيش روز داشته باشد.


آمريکا و متحدانش خواهان اجرای قطعنامه های شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران هستند. تاکنون شورای امنيت با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. روسيه و چين نيز به اين قطعنامه ها رای مثبت داده اند.


غنی سازی اورانيوم يکی از مراحل ضروری برای ساخت بمب هسته ای در يکی از روش های ساخت اين نوع تسليحات است، اما به گفته کارشناسان، اين مرحله برای يک برنامه صلح آميز هسته ای، ضروری نيست.


ايران می گويد که با هدف توليد سوخت مورد نياز نيروگاه هسته ای بوشهر، غنی سازی اورانيوم را در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – انجام می دهد و حاضر نيست آن را متوقف کند.


آقای خليل زاد گفت: «ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد و به محض اينکه به مرحله کاملی رسيد توانايی ساخت بمب هسته ای را خواهد داشت.»


بر اساس گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، اگر ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به توانايی ساخت بمب هسته ای دست خواهد يافت، اما در پی انتشار اين گزارش سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که «هيچ سندی برای اثبات اين موضوع که ايران هرگز برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته، وجود ندارد.»


XS
SM
MD
LG