لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

خامنه ای: رابطه با آمريکا خطر را کاهش نمی دهد


آيت الله خامنه ای که در سفری به يزد، در جمع گروهی از دانشجويان اين شهر سخن می گفت، تاکيد کرد که از نظر او اين رابطه در حال حاضر «برای ملت ايران» سودی ندارد.
آيت الله خامنه ای که در سفری به يزد، در جمع گروهی از دانشجويان اين شهر سخن می گفت، تاکيد کرد که از نظر او اين رابطه در حال حاضر «برای ملت ايران» سودی ندارد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران روز پنج شنبه گفت که ايران برای هميشه با آمريکا قطع رابطه نکرده، و زمانی که اين رابطه برای ايران «مفيد» باشد، آن را از سر خواهد گرفت.


آيت الله خامنه ای که در سفری به يزد، در جمع گروهی از دانشجويان اين شهر سخن می گفت، تاکيد کرد که از نظر او اين رابطه در حال حاضر «برای ملت ايران» سودی ندارد.


وی همچنين افزود که رابطه با آمريکا، «خطر اين کشور را کاهش نمی دهد» و گفت: «آمريکا در حالی به عراق حمله کرد که با آن کشور رابطه سياسی داشت.»


وی افزود: «قطع رابطه با آمريکا از سياست های اساسی ماست، البته ما هيچ گاه نگفته ايم اين رابطه تا ابد قطع خواهد بود، بلکه شرايط دولت آمريکا به گونه ای است که ايجاد اين رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعاً آن را دنبال نمی کنيم.»


آيت الله خامنه ای همچنين آمريکا را «خطری برای جهان» توصيف کرد و گفت: «ايجاد رابطه، امکان نفوذ آمريکايی ها و زمينه رفت و آمد مأموران اطلاعاتی و جاسوسی آنها در ايران را فراهم می سازد، به همين علت برخلاف ادعای برخی افراد پرگو، رابطه با امريکا در حال حاضربرای ملت ايران نفعی ندارد.»


وی گفت: «روزی که رابطه با آمريکا برای ملت مفيد باشد، بنده اولين کسی خواهم بود که آن را تاييد می کنم.»


اظهارات آيت الله خامنه ای، از اهميت بسيار زيادی در تعيين خط مشی سياست خارجی جمهوری اسلامی برخوردار است و به گفته مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی، اين سخنان مبنا و محور تصميم گيری ها در حوزه سياست خارجی محسوب می شود.


واشينگتن روابط ديپلماتيک خود را با تهران از سال ۱۳۵۸ خورشيدی و در پی به گروگان گرفته شدن ديپلمات هايش در تهران به دست دانشجويان اسلامگرا، قطع کرد. اين ديپلمات ها که در سفارت آمريکا در تهران کار می کردند، به مدت ۴۴۴ روز در ايران، در گروگان باقی ماندند.


به رغم اظهارات تند دو طرف عليه يکديگر، در نخستين تحول جدی در اين روابط، سفيران ايران و آمريکا پس از نزديک به سه دهه در بغداد با هم ديدار کردند تا درباره مسايل امنيتی اين کشور گفت و گو کنند. اين دور از گفت و گوها در سال گذشته ميلادی آغاز شد و تا کنون سه دوره ان برپا شده و انتظار می رود که دور چهارم آن نيز به زودی برگزار شود.


آيت الله خامنه ای در سفر خود به استان يزد، گفت: «برخی ما را به تحريک دشمنی آمريکا متهم می کنند، اما خصومت اين کشور با ملت ايران، دشمنی با اصول ملت ايران است و از اول انقلاب وجود داشته است.»


وی در اين سخنرانی همچنين گفت که ايران برنامه های حساس هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد.


حقوق بشر و دموکراسی


رهبر جمهوری اسلامی در اين سخنرانی همچنين به انتقادهای گسترده و بين المللی عليه نقض حقوق بشر و تحديد آزادی های سياسی در ايران نيز پاسخ گفت.


وی در باره نقض حقوق بشر در ايران گفت:«کسانی که زندان گوانتانامو و شکنجه گاه ابوغريب آنان، عرق شرم را بر پيشانی هر انسان با شرفی می نشاند، ايران و هر دولت مخالفشان را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.»


وی همچنين «فقدان دموکراسی در ايران» را تبليغات رسانه های غربی خواند.


آقای خامنه ای گفت که مردم ايران در انتخابات شرکت می کنند و افزود: «مگر در کشورهای ديگر دموکراسی معنا و مفهومی جز اين دارد.»


نحوه برگزاری انتخابات در ايران، حتی با انتقادهايی از سوی نيروها و چهره های شاخص در داخل جمهوری اسلامی نيز روبه رو شده است.


آزاد و عادلانه نبودن انتخابات، نبود ناظر مستقل، روند تعيين صلاحيت نامزدها، روند انتخاب اعضای شورای نگهبان و بهره بردن برخی نامزدها از امکانات حکومتی برای تبليغات، بخشی از اين انتقادها هستند.


XS
SM
MD
LG