لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

خاتمی: موسوی برای نهادهای موازی راهکاری پیدا کند


محمد خاتمی در جلسه پرسش و پاسخ مجازی خود در تلویزیون موج ۴ که روز یک‌شنبه گذشته پخش شد.
محمد خاتمی در جلسه پرسش و پاسخ مجازی خود در تلویزیون موج ۴ که روز یک‌شنبه گذشته پخش شد.
محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، روز یکشنبه به میرحسین موسوی توصیه کرد در صورت پیروزی در انتخابات برای نهادهای موازی «که وجود دارند و می‌توانند مشکل برای دولت ایجاد کنند» چاره‌ای بیندیشد.

آقای خاتمی در اولین جلسه پرسش و پاسخ مجازی خود با کاربران ایرانی اینترنت، نهادهای موازی در جمهوری اسلامی را نهادهایی تعریف کرد که «اختیارات دارند و مسئولیت ندارند» و یافتن راهکاری برای آنها را «دغدغه خاطر» همیشگی خود توصیف کرد.

محمد خاتمی که در دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری به نفع میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب، از این انتخابات کناره‌گیری کرد با اشاره به این که «دولت فعلی [دولت نهم] الزام چندانی به رعایت قانون اساسی نداشت» همچنین آقای موسوی را به «پیگیری جدی برای اجرای قانون اساسی» توصیه کرد.

رئیس جمهوری سابق ایران روز یکشنبه رسما تلویزیون اینترنتی موج سوم را با اسم «موج ۴» و با شعار «هر ایرانی، یک رسانه» افتتاح و آرزو کرد که این رسانه «زمینه‌ای برای دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و اخبار» باشد.

آقای خاتمی با افتتاح تلویزیون اینترنتی «موج ۴» که در ایران رخدادی بی‌سابقه است و با اشاره به این که «بسیاری از احزاب از داشتن روزنامه محروم هستند» ابراز امیدواری کرد که «زمینه‌ای فراهم شود که تمامی افراد فارغ از گرایش‌های خود امکان داشتن سیمای خصوصی را داشته باشند.»

اين نخستين بار است که در جریان تبلیغات انتخابات رياست جمهوری در ايران، يکی از رجال سياسی کشور جلسه پرسش و پاسخ مجازی برگزار می‌کند.

«انصاف است» احمدی‌نژاد عذرخواهی کند

محمد خاتمی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر «ننگین» بودن بیانیه سعدآباد بدون اشاره به نام رئیس جمهور فعلی ایران از او خواست که عذرخواهی کند.

او با ابراز تاسف از این که «این تعبیر از سوی کسانی مطرح می‌شود که باید گزارش درستی به مردم بدهند» گفت: «انصاف در این است که پس از طرح این موضوعات عذرخواهی شود.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور و نامزد شرکت در انتخابات دهم ریاست جمهوری، روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در یک سخنرانی بیانیه سعدآباد را که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی نوشته شد «تحمیلی و ننگین» خواند.

این گفته آقای احمدی‌نژاد که هم‌چنان بر آن پافشاری می‌کند واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت که اظهار نظر اخیر آقای خاتمی آخرین آنهاست.

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز جمعه در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در مورد برنامه هسته‌ای ایران هدف دولت نهم را «انحراف افکار عمومی از شرایط نابه‌سامان» دانست.
XS
SM
MD
LG