لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

کردان رفت


علی کردان نتوانست دوباره اعتماد مجلس شورای اسلامی را جلب کند و به ۹ وزیر دیگری پیوست که در سه سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کابینه او را ترک کرده اند.


۱۸۸ نماینده مجلس در پایان جلسه علنی امروز که به استیضاح وزیر کشور محمود احمدی نژاد اختصاص داشت به پایان کار او در این منصب رای دادند. به این ترتیب وزارت علی کردان بیش از ۹۰ روز دوام نداشت.


جلسه استیضاح علی کردان در مجلس شورای اسلامی از ساعات آغازین صبح بدون حضور اعضای دولت آغاز شد و تا رسیدن به نتیجه، بدون تعطیلی تا بعدازظهر ادامه یافت.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، با نزدیک شدن به زمان نماز ظهر تمام نمایندگان رای به ادامه جلسه تا پایان استیضاح دادند و نشست علنی را برای نماز تعطیل نکردند.


نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح استیضاح وزیر کشور جمهوری اسلامی را با موضوع «عدم صداقت وزیر» و «دریافت حقوق و مدرک غیرمعتبر» مورد بحث و بررسی قرار دادند.


به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، در این جلسه هیچ یک از اعضای دولت، مشاوران و معاونان رئیس جمهور حضور نداشتند و علی کردان تنها با معاونان سیاسی و پارلمانی خود در جلسه استیضاح حاضر شده بود.


طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، استیضاح کنندگان دو ساعت وقت داشتند در مورد استیضاح صحبت کنند و وزیر استیضاح شونده و نمایندگان مدافع او سه ساعت وقت داشتند که به این استیضاح پاسخ دهند.


علی کردان از موافقان خود (مخالفان استیضاح) خواست تا از دفاع از او و صحبت در صحن علنی مجلس منصرف شوند.


البته بنا بر قانون رییس جمهوری نیز می توانست به مدت یک ساعت از وزیر خود دفاع کند، اما محمود احمدی نژاد دو روز پیش با «غیرقانونی» خواندن استیضاح علی کردان اعلام کرده بود که در این جلسه حاضر نخواهد شد.


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در آغاز جلسه استیضاح در پاسخ به این ایراد محمود احمدی نژاد گفت: «استیضاح مطابق نص صریح آیین نامه داخلی مجلس حق نمایندگان است و هیچ اشکال قانونی بر این استیضاح نمی بینیم.»


طرح استيضاح وزير كشور يكشنبه هفته گذشته با امضای ۲۸ نفر از نمايندگان در مجلس اعلام وصول شده بود.


تاكنون داوود دانش جعفری، وزير امور اقتصاد و دارايی، مصطفی پورمحمدی، وزير كشور، محمد ناظمی اردكانی وزير تعاون، رضا طهماسبی، وزير صنايع و معادن، محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش، جمال كريمی‌راد، وزير دادگستری که در سانحه رانندگی درگذشت، كاظم وزيری هامانه، وزير نفت، پرويز كاظمی وزير رفاه و تأمين اجتماعی، و محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری، با دولت نهم خداحافظی كرده‌اند.
XS
SM
MD
LG