لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

کره شمالی مهر و موم آژانس را از تاسیسات خود برداشت


نمایی از برج خنک کننده راکتور اتمی یونگ بیون که توسط دولت کره شمالی تخریب شده بود. (عکس: EPA)
نمایی از برج خنک کننده راکتور اتمی یونگ بیون که توسط دولت کره شمالی تخریب شده بود. (عکس: EPA)

دولت کره شمالی روز چهارشنبه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از مرکز هسته ای یونگ بیون اخراج، لاک و مهر دستگاه ها را باز و انتقال مواد هسته ای را به این مرکز آغاز کرد.



کره شمالی روز دوشنبه از آژانس خواست لاک و مهر دستگاه ها و دوربین های خود را از یونگ بیون که حساس ترین مرکز هسته ای این کشور است برچیند. این اقدام نشانه واضحی است از موضع گیری تند دولت کره شمالی در قبال مذاکرات شش جانبه مربوط به خلع سلاح هسته ای این کشور.



اولی هاینونن، قائم مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گزارش خود به ۳۵ عضو هیئت رئیسه این نهاد گفت که روند اخراج بازرس ها و تجهیزات نظارتی آنها از این مرکز اکنون کامل شده است.



ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نيز در وین به خبرنگاران گفت: «روز چهارشنبه تمامی بازرسان و تجهیزات این نهاد از مرکز هسته ای یونگ بیون خارج شده و هیچ وسیله نظارتی و تجسسی در آنجا باقی نمانده است.»



دیپلمات های غربی در وین به خبرگزاری فرانسه گفتند که کار اخراج بازرسان و شکستن ۱۰۰ مورد قفل دستگاه ها و برچیدن ۲۰ تا ۲۵ مورد دوربین امروز کامل شده است.



تاسیسات غنی سازی مواد هسته ای در مرکز یونگ بیون حساس ترین بخش از تاسیسات هسته ای کره شمالی است. به گفته دیپلمات های غربی، لاک و مهر دستگاه ها و دوربین های آژانس هنوز در سایر قسمت های این مرکز بر جای خود باقی است.



ملیسا فلمینگ به خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات کره شمالی به بازرسان این نهاد اعلام کرده اند که ظرف یک هفته آینده مواد هسته ای برای کار غنی سازی به این مرکز منتقل خواهد شد و بازرسان آژانس دیگر اجازه حضور و بازرسی از آن را نخواهند داشت.



دیپلمات های غربی تاکید دارند که ممانعت از حضور بازرسان فقط مربوط به بخش غنی سازی این مرکز است و آنها به بازرسی و حضور خود در سایر قسمت های تاسیسات یونگ بیون ادامه خواهند داد.


دولت کره شمالی چند روز پیش اعلام کرده بود که دیگر با امتیازاتی که دولت آمریکا در جریان مذاکرات شش جانبه و در ازای از کار انداختن تاسیسات هسته ای به آن کشور وعده داده بود، موافق نیست و کار برای راه اندازی مجدد تاسیسات غنی سازی در یونگ بیون را از سر خواهد گرفت.

به گفته این دیپلمات ها، در جلسه روز چهارشنبه هیئت رییسه آژانس بین المللی انرژی اتمی نمایندگان برخی از کشورها در مورد اخراج بازرسان از بخش غنی سازی این مرکز اظهار نگرانی کرده اند.


آنها از دولت کره شمالی خواستند تصمیم خود را تغییر داده و به وعده خود برای از کار انداختن مرکز هسته ای یونگ بیون عمل کند و فورا به بازرسان اجازه دهد فعالیت های خود را از سر بگیرند.


بن بست در توافق های شش جانبه


دولت کره شمالی چند روز پیش اعلام کرده بود که دیگر با امتیازاتی که دولت آمریکا در جریان مذاکرات شش جانبه و در ازای از کار انداختن تاسیسات هسته ای به آن کشور وعده داده بود، موافق نیست و کار برای راه اندازی مجدد تاسیسات غنی سازی در یونگ بیون را از سر خواهد گرفت.



قطعی شدن معامله بر سر از کار انداختن تاسیسات هسته ای کره شمالی در قبال دريافت امتیازات اقتصادی مدتی است به بن بست رسیده است و دیپلمات های غربی مدعی اند که دلیل آن این است که هنوز ادعاهای کره شمالی درمورد توقف فعالیت های هسته ای آن کشور کاملا قابل تایید نیست.



کره شمالی که در اکتبر سال ۲۰۰۶ سلاح هسته ای خود را آزمایش کرد از ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ و بر اساس توافق های حاصل از مذاکرات شش جانبه از کار انداختن راکتور قدیمی خود در مرکز هسته ای یونگ بیون را آغاز کرد. اما این کشور ماه گذشته اعلام کرد که در اعتراض به امتناع دولت آمریکا از خارج کردن نام این دولت از فهرست حامیان تروریسم این روند را متوقف خواهد کرد.



دولت آمریکا می گوید کره شمالی قبل از نهایی شدن این توافق باید بپذیرد که کارشناسان و بازرسان بین المللی صحت ادعاهای آن کشور در مورد توقف غنی سازی و فعالیت راکتور هسته ای را تایید کنند.



کره جنوبی در واکنش به تصمیم امروز کره شمالی نگرانی خود را ابراز کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای گفت: «دولت این کشور در مورد از سرگیری کار غنی سازی در مرکز یونگ بیون به شدت نگران است و از کره شمالی می خواهد مجددا روند از کار انداختن این مرکز را آغاز کرده و به تعهدات خود در مورد تشخیص جزییات این روند توسط بازرسان بین المللی عمل کند.»



دولت آمریکا نیز با موضعی مشابه نگرانی خود را در این زمینه ابراز داشت. گریگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، به خبرگزاری ها گفت: «اقدامات اخیر کره شمالی برای توقف روند از کار انداختن مرکز هسته ای و تصمیم اخیر برای شروع غنی سازی در آنجا و اخراج بازرسان باعث نگرانی شدید است.»


XS
SM
MD
LG