لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

کوشنر: امکان حمله اسرائیل به ایران هست


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه می گوید: اگر تلاش قدرت‌های جهانی برای رفع تهدید اتمی ایران به جایی نرسد، امکان حمله اسرائیل به این کشور وجود دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف در روز دوشنبه، برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، معتقد است که زمان یافتن راه حل برای تهدید اتمی ایران «به‌واقع محدود» است.

او با اشاره به این که «اسرائیلی‌ها بمب هسته‌ای ایران را تحمل نخواهند کرد» گفت: «اسرائیل به محض این که دقیقا بداند تهدید [از سوی ایران] در کار است واکنش نشان خواهد داد.»

در حال حاضر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در انتظار پاسخ ایران به پیش‌نویس قراردادی هستند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته به چهار کشور آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران تحویل داد.

در حالی که آمریکا و روسیه و فرانسه از این قرارداد استقبال کرده‌اند، جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کرد که برای تایید این پیش‌نویس به زمان بیشتری نیاز دارد. وقت ایران تا اواسط هفته جاری تمدید شده است.

این در حالی است که به گفته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دولت آمریکا در کنار دیگر قدرت‌ها در حال آماده ساختن تحریم‌هایی است تا در صورت شکست مذاکرات علیه ایران به کار گرفته شوند.

در همین زمینه وزیر خارجه فرانسه در مورد این که چنین تحریم‌هایی واقعا موثر خواهد بود و ایران را از ساخت تسلیحات هسته‌ای منصرف خواهد کرد ابراز شک و تردید کرده است.

برنار کوشنر با اشاره به این که مقامات دولت ایران «از تحریم‌ها لطمه‌ای نخواهند دید» گفت: «فقط مردم کوچه و بازار و زن‌ها و جوان‌ها از تحریم‌ها واقعا رنج خواهند برد.»

آقای کوشنر افزود: «من در تمام دنیا شاهد تحریم بوده‌ام و همیشه مردم فقیر بوده‌اند که هدف [تحریم‌ها] قرار گرفته‌اند، نه ثروتمندها.»

وزیر خارجه فرانسه پیشتر در اواسط مهرماه نیز گفته بود که «تهران هم‌چنان می‌تواند از تحریم‌های تازه بر سر برنامه هسته‌ای خود اجتناب کند».

برنار کوشنر ضمن اشاره به این که کشورهای بزرگ غربی «فعلا» به دنبال تحریم نیستند گفت: «[در ایران] اپوزیسیون هست، مردم راه‌پیمایی و تظاهرات می‌کنند، شجاعانه به خیابان‌ها می‌آیند. چرا ما آنها را هدف قرار دهیم؟»

به دليل قابلیت استفاده دوگانه از غنی‌سازی اورانيوم برای توليد سوخت اتمی و همچنين ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای، کشورهای غربی ايران را به تلاش برای دستیابی به فن‌آوری لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند.

ايران اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد که اهداف برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.
XS
SM
MD
LG