لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

نمایندگان کرد خواستار تجدیدنظر در اعدام «جوانان کرد» شدند


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
چند نماینده کرد مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه با اشاره به اعدام احسان فتاحیان، خواستار تجدیدنظر در حکم اعدام «چند جوان دیگر دربند کرد» شدند.

به دنبال اعدام احسان فتاحیان، ۲۷ ساله، به اتهام محاربه و عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون»، اکنون شیرکو معارفی و حبیب‌الله لطیفی با اتهاماتی مشابه و از جمله ارتباط با گروه کومله که گفته می‌شود «مدت‌هاست مشی مسلحانه ندارد» در انتظار اعدام به سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است جلو اعدام شیرکو معارفی و حبیب‌‌الله لطیفی را بگیرند، و دیگر سازمان‌های حقوق بشری نیز به این احکام اعتراض کرده‌اند، اما این نخستین بار است که چند نماینده مجلس خواستار تجدیدنظر در حکم اعدام عده‌ای شده‌اند.

این نمایندگان در نامه خود همچنین هشدار داده‌اند که «نباید دولت به گونه‌ای رفتار نماید که موجب فاصله گرفتن مردم کرد از نظام گردد».

به گزارش پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، نمایندگان کرد اهل تسنن مجلس شورای اسلامی در نامه خود اشاره می‌کنند که گرچه حکم اولیه احسان فتاحیان ۱۰ سال زندان بوده، «در تجدیدنظر این حکم نه تنها کاهش پیدا ننموده، بلکه [فتاحیان] به اعدام محکوم شد».

احسان فتاحیان، متولد کرمانشاه، در تیرماه ۸۷ به اتهام عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» در شهرستان کامیاران دستگیر شد و دادگاه انقلاب سنندج وی را به ۱۰ سال حبس در تبعید در شهر رامهرمز محکوم کرد، اما این حکم پس از اعتراض دادستان در دادگاه تجدید نظر به اعدام تبدیل شد.

نمایندگان کرد نویسنده نامه به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، اشاره می‌کنند که در مورد احسان فتاحیان «علی‌رغم پیگیری چند نفر از نمایندگان كرد در مجلس قبل از اجرای حكم كه قطعا نگرانی نمایندگان از سر دلسوزی و در نظر گرفتن منافع ملی بوده، نظر نمایندگان نادیده و حكم اجرا گردید».

این نمایندگان در این نامه همچنین خبر داده‌اند که صدور حکم اعدام برای چند جوان دیگر در کردستان «نگرانی‌های فزاینده‌ای در سراسر كردستان ایجاد نموده است كه قطعا اثرات سوء را در داخل و خارج كشور به دنبال خواهد داشت».

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود صدور حکم اعدام برای زندانیان کرد را راهی برای «انتقام از ترورها و تلاش‌هایی برای ترور مقام‌های استان کردستان» دانسته است.

نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان، رئیس شورای شهر سنندج و یک روحانی سنی‌مذهب که در انتخابات ۲۲ خردادماه از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بود در جریان ترورهای شهریورماه گذشته کشته شدند.
XS
SM
MD
LG