لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

صدای شما؛ وضعیت کارگران در جامعه امروز ایران


در آستانه اول ماه مه،‌ روز جهانی کارگر، موضوع بحث آزاد این هفته صدای شما- صدای فردا به وضعیت کارگران در ایران امروز اختصاص یافته است.

در بحث آزاد این هفته سه شنونده از ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ آقای هادی، آقای علی و آقای تورج. همچنین در استودیوی رادیو فردا نیز بهروز کارونی، کارشناس مسائل کارگری در رادیو فردا در این بحث آزاد شرکت داشت.

علی معتقد است که کارگران ایران از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند و میزان درآمد آن‌ها نسبت به جامعه جهانی پایین‌تر است. علی که خود نیز کارگر است می‌گوید میزان افزایش درآمدها در ایران نامشخص است و با درصد معینی افزایش نمی‌يابد.

وی همچنین می‌افزاید آنچه وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، قراردادهای موقت کارگری است که امنیت شغلی را از کارگران می‌گیرد و آنان را از لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار می‌دهد.

در همین زمینه بهروز کارونی نیز به سطح درآمد کارگران در ایران اشاره می‌کند. وی می‌گوید حداقل دستمزد کارگری در ایران بیش از سه برابر پایین‌تر از خط فقری است که برخی از رسانه ها و همچنین کانون شورای اسلامی کار اعلام کرده است.

هادی نیز از عقد قراردادهای موقتی کارگری ابراز نگرانی می‌کند. او معتقد است اگر هر فردی بدون واسطه و رابطه و تنها به تبع قابلیت‌های خود به کارگرفته شود بسیاری از این مشکلات حل خواهند شد.

تورج که خود کارگر فنی و مجرد است می‌گوید برای کارگری مانند او کار همیشه وجود دارد اما آنچه موجب می‌شود که او به انجام کار تمایلی نشان ندهد حقوق بسیار پایین کارگری است که کفاف زندگی او را نمی‌دهد. او می‌گوید ایران یک کشور ثروتمند است و بهتر است که بخشی از این ثروت به کارگران تعلق بگیرد و دولت تسهیلاتی را برای کارگران قائل شوند.

بهروز کارونی معتقد است آنچه جامعه کارگری امروز ایران خواهان آن است، دریافت درآمدی کافی برای امرار معاش و البته به صورت مرتب و سر موعد مقرر است. این در حالی است که در دیگر کشورها کارگران برای درآمد بالاتر دست به اعتراض می‌زنند.


برنامه کامل صدای شما را بشنوید
XS
SM
MD
LG