لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

لاریجانی بمب‌گذاری‌های اخیر عراق را نشانه «طراحی آمریکا» دانست


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز یک‌شنبه در آغاز جلسه علنی مجلس حوادث تروریستی اخیر در عراق را که منجر به کشته شدن بیش از ۷۰ زائر ایرانی شد «نشانی از طراحی ایذایی آمریکا» دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی لاریجانی در سخنان پیش از دستور خود گفت که این حوادث «نشانی از طراحی ایذایی آمریکا برای درگیر کردن تروریست‌ها در یک میدان مین است.»

آقای لاریجانی با اشاره به این که این میدان مین «با پول برخی کشورهای منطقه سامان یافته» صراحتا گفت: «تروریست‌ها پاسخ محکم ایران را دریافت خواهند کرد.»

در حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در استان دیاله در شمال شرقی عراق ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند که از این میان ۵۳ نفر ایرانی بودند.

روز جمعه نیز دو بمب‌گذار انتحاری زن در نزدیکی حرم امام موسی کاظم در کاظمین، محله کاظمیه شهر بغداد، جان ۶۰ نفر را گرفتند که از این میان عده چشمگیری زوار ایرانی بودند.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس نیز به نقل از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حوادث تروریستی «علیه زائران ایرانی» را نتیجه «حرکات مشکوک اخیر آمریکا در عراق» دانست.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس این کمیسیون، روز یک‌شنبه به خبرنگاران مجلس گفت: «آمریکا تعدادی از عناصر تروریستی بعثی را آزاد کرد که در مدت کوتاهی پس از این ماجرا، این حادثه تروریستی علیه زوار ایرانی روی داد.»

علی لاریجانی که در حوادث اخیر عراق و «برخی اقدامات تروریستی در شرق و غرب ایران» رد پای آمریکا را جسته است به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماموریت داد که موضوع کشته شدن زوار ایرانی در عراق را «به صورت جدی دنبال کند».

اشاره آقای لاریجانی به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر از پرسنل نيروی انتظامی ايران در حمله افراد مسلح به پاسگاه روانسر-پاوه در استان غربی کرمانشاه است. حمله این افراد مسلح که هویت‌شان مشخص نشده است شامگاه جمعه اتفاق افتاد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه در واکنش به کشته شدن زوار ایرانی گفت که «متهم اصلی در اين جنايت و نظائر آن نيروهای امنيتی و نظامی آمريکايند که به بهانه مقابله با تروريسم کشوری اسلامی را ستم‌گرانه اشغال کرده‌اند.»

بر اساس گزارش‌هایی که دولت عراق به‌تازگی منتشر کرد، خشونت‌هاى اين كشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون بيش از ۸۷ هزار كشته بر جاى گذاشته است.

مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق وضع امنیتی این کشور را وخیم‌تر کرده است.
XS
SM
MD
LG