لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

ادامه تلاش های بان کی مون برای حل بحران سیاسی لبنان


آقای بان با کاردينال نصرالله صفير، رهبر معنوی جامعه مسيحيان مارونی لبنان دیدار کرد.
آقای بان با کاردينال نصرالله صفير، رهبر معنوی جامعه مسيحيان مارونی لبنان دیدار کرد.


در بيروت بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز جمعه با هدف تاکيد بر مهلت تعيين شده برای انتخاب رييس جمهوری لبنان، با رهبران سياسی اين کشور ديدار کرد.


آقای بان با کاردينال نصرالله صفير، رهبر معنوی جامعه مسيحيان مارونی لبنان، و همچنين اعضايی از ائتلاف احزاب هوادار غرب و گروه حزب الله لبنان ديدار کرد تا به آنها فشار بياورد که پيش از روز ۲۳ نوامبر – يک هفته ديگر – بر سر انتخاب رييس جمهوری جديد به توافق برسند.


وی که روز پنج شنبه وارد بيروت شد، در همان روز با فواد سينيوره، نخست وزير هوادار غرب لبنان، نبيه بری، رييس مجلس لبنان که از نيروهای هوادار سوريه است و سعد حريری که رهبری اکثريت ضدسوری پارلمان اين کشور را به عهده دارد نيز مذاکره کرده است.


بحران سياسی لبنان بر سر انتخاب رييس جمهوری، عميق ترين مشکل سياسی در عرصه سياست داخلی اين کشور از زمان پايان ۱۵ سال جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ ميلادی تا امروز توصيف شده است.

در روز ۲۴ نوامبر رسما مدت رياست جمهوری اميل لحود، رييس جمهوری کنونی لبنان که از نيروهای هوادار سوريه محسوب می شود، به پايان می رسد.


در آستانه انتخاب رييس جمهوری جديد لبنان، گروههای سياسی لبنان که عملا به دو ائتلاف هودار غرب و هوادار ايران – سوريه تقسيم شده اند، بر سر اينکه رييس جمهوری بعدی از چه گروهی بايد انتخاب شود، اختلاف نظری بسيار شديد دارند.


بحران سياسی لبنان بر سر انتخاب رييس جمهوری، عميق ترين مشکل سياسی در عرصه سياست داخلی اين کشور از زمان پايان ۱۵ سال جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ ميلادی تا امروز توصيف شده است.


بر اساس سيتسم سياسی لبنان که بر پايه تقسيم قدرت ميان اديان مختلف تنظيم شده است، رييس جمهوری بايستی از ميان مسيحيان مارونی انتخاب شود.


آخرين نشست پارلمان که قرار بود در آن برای انتخاب رييس جمهوری تازه رای گيری صورت گيرد، به دليل بن بست سياسی موجود به تعويق افتاد و اين نگرانی وجود دارد که در نشست بعدی در روز ۲۱ نوامبر که عملا آخرين فرصت پارلمان برای انتخاب رييس جمهوری است، بن بست موجود موجب شود تا کشور با بحرانی بزرگ رو به رو شود.


بان کی مون روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت: «انتخاب رييس جمهوری جديد بايد در زمان مقرر و براساس قانون اساسی انجام شود.»


آقای بان افزود: «رييس جمهوری جديد بايد از پايگاه مردمی گسترده ای برخودار باشد چرا که او رييس جمهوری تمام مردم لبنان است.»



  • «رييس جمهوری جديد بايد از پايگاه مردمی گسترده ای برخودار باشد چرا که او رييس جمهوری تمام مردم لبنان است.»
بان کی مون

پارلمان لبنان از سپتامبر گذشته سه بار تلاش کرد تا رای گيری برای انتخاب رياست جمهوری اين کشور را انجام دهد، اما اختلاف نظرها ميان گروه های متمايل و مخالف سوريه موجب شد تا هر بار تلاش ها به شکست بيانجامند.


شرکت نکردن گروه مخالف هوادار سوريه در جلسات رای گيری، تاکنون بزرگترين مانع بر سر راه انتخاب رييس جمهوری بوده است.


هم اکنون در پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان، ائتلاف هواداران غرب با ۶۸ کرسی اکثريت بسيار شکننده ای را تشکيل می دهند.


در مقابل، ائتلاف هواداران ايران – سوريه که نتيجه اتحاد گروه حزب الله لبنان له با گروهی ديگر از مسيحيان لبنان است، ۶۰ کرسی باقی مانده را در اختيار دارند.


قرار بود همزمان با سفر دبير کل سازمان ملل، ماسيمو داليما، وزير امور خارجه ايتاليا نيز برای مذاکره با گروههای سياسی لبنان به اين کشور سفر کند.


پيشتر در هفته جاری برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه به بيروت سفر کرد و با سياستمداران لبنانی به رايزنی پرداخت.


XS
SM
MD
LG