لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

آرامش شکننده لبنان ادامه دارد


درگیریهای روز پنج شنبه، چهار کشته برجای گذاشت.
درگیریهای روز پنج شنبه، چهار کشته برجای گذاشت.

روز جمعه گذشته در حالی که انبوه عزاداران به تشييع پيکر قربانيان درگیریهای روز پنج شنبه بيروت پرداختند ، ارتش لبنان سعی کرد آرامش را به اين پايتخت نا آرام بازگرداند.


اين نا آرامی ها از برخوردهای دانشجويی در بيروت آغاز شد و خيلی سريع به درگيری فرقه ای انجاميد. هرچند رهبران گروه های درگير ، در تلاش برای جلوگيری از لغزيدن کشور به گرداب خشونت های عميقتر، طرفداران خود را به حفظ آرامش فرا خواندند ولی دامنه درگيری ها بين نيروهای دولتی و طرفداران حزب الله به حدی گسترش يافت که روز جمعه ارتش لبنان را وادار به برقراری حکومت نظامی کرد.


فواد سنيوره ، نخست وزير لبنان که از سوی گروه های مختلف سياسی تحت فشار قرار دارد هنگامی که روز جمعه به لبنان بازگشت طرف های درگير را به خروج از بن بست فراخواند چرا که به گفته وی وضعيتی که اکنون لبنان در آن قرار دارد «وضعيتی وحشتناک» است .


سعد حريری، نزديک ترين متحد نخست وزير لبنان، که رهبر سنی مذهبان اين کشور است نيز شامگاه جمعه اعلام کرد برای دستيابی به يک توافق کامل آماده است حتی با دشمنان خود نيز همکاری کند. وی افزود: «حالا که جهان با ما از در دوستی در آمده، اين غير قابل قبول است که ما با يکديگر، با برادران و دوستانمان رفتاری غير از اين داشته باشيم. ما نبايد اجازه دهيم که دستاوردهای کنفرانس پاريس بر اثر طوفان های داخلی از بين برود.»

گفت و گوهای ميان رهبران حزب الله و دولت سنيورا در آبان ماه گذشته متوقف شد زيرا حزب الله که از يورش ارتش اسراييل در تابستان جان به در برده و از اين جهت مغرور بود، خواهان سهم بيشتری در صحنه قدرت لبنان شده بود .

حزب الله که يک گروه شيعه مذهب است، فشارهای بی وقفه ای بر دولت فواد سنيورا وارد می آورد که از سوی گروه های سنی و اقليت مسيحی لبنان حمايت می شود. روز سه شنبه موانع ايجاد شده توسط حزب الله و متحدانش باعث شد تمام لبنان وارد بحران شود.


اين نمايش قدرت ها باعث شد گروه های مختلف مذهبی لبنان که تجربه درد بار جنگ داخلی ۱۹۷۵-۹۰ را در نظر داشتند سرانجام دست از مخاصمه بردارند. در طول دوران جنگ ياد شده که بيشتر بين مسلمانان و مسيحيان در گرفت حدود ۱۵۰ هزار نفر کشته شدند .


اما هم اکنون اين جنگ قدرت بين سنی مذهبان و شيعه مذهبان است ، ضمن آن که گروه هايی از مسيحيان نيز در هر دو جبهه وجود دارند.

اين جنگ ها باعث شده که لبنان به يک صحنه آزمايش قدرت تبديل شود. آزمايش قدرتی ميان ايران و سوريه که از حزب الله حمايت می کنند در يک طرف و از سوی ديگر واشنگتن به علاوه متحدانش که پشتيبان دولت سنيورا هستند.

گرچه رهبران هر دو طرف درگير ، روز پنجشنبه نيروهای تحت فرمان خود را به حفظ آرامش دعوت کردند ولی اظهارات تحريک کننده سياستمداران باعث شد تنش ها بار ديگر برانگيخته شود.

طلال ارسلان ، يک سياستمدار مخالف دولت ، گروه های طرفدار دولت را به ايجاد محوری از جنايت های سازمان يافته متهم کرد که می خواهند لبنان را به عراقی ديگر تبديل کنند.

از سوی ديگر سميع جعجع ، رهبر مسيحيان طرفدار دولت ، خطاب به حسن نصر الله ، رهبر حزب الله گفت : « نبايد بيروت را با حيفا و کوه های کارمل اشتباه بگيريد» .


XS
SM
MD
LG