لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

آغاز مذاکرات لندن: بررسی سومین قطعنامه علیه ایران


گروه کشورهای ۱+۵ در اواخر سپتامبر توافق کرده بودند که رای گيری برای صدور قطعنامه سخت گيرانه تر عليه ايران را به تاخير بياندازند و تا پايان ماه نوامبر صبر کنند.
گروه کشورهای ۱+۵ در اواخر سپتامبر توافق کرده بودند که رای گيری برای صدور قطعنامه سخت گيرانه تر عليه ايران را به تاخير بياندازند و تا پايان ماه نوامبر صبر کنند.

نمايندگان اعضای دائمی شورای امنيت به همراه آلمان، روز جمعه موضوع تصويب سومين قطعنامه در شورای امنيت با هدف افزايش تحريم ايران را در نشستی در لندن بررسی می کنند.


به گفته نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا که به نمايندگی از اين کشور در نشست روز جمعه حضور خواهد داشت، «رئوس سومين قطعنامه تحريم ايران» موضوع اين نشست است و تصميم گيری برای زمان صدور آن در جلسه ای انجام خواهد شد که وزيران امور خارجه کشورهای ۱+۵ حضور داشته باشند.


آقای برنز گفت که اميدوار است کشورهای روسيه و چين با «موضعی جدی» در مذاکرات لندن حاضر شوند.


به گفته وی، اين دو کشور که بزرگترين شرکای تجاری ايران در جهان محسوب می شوند، تاکنون توانسته اند از تصويب سومين قطعنامه عليه ايران، جلوگيری کنند.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی نيز از سوی تمامی کشورهای جهان، رو به رو شده است.



  • «وقتی من ديروز [ پنج شنبه ] با سرگئی لاوروف [ وزير امور خارجه روسيه ] صحبت کردم، او گفت همان طور که در آخرين ملاقات توافق کرده بوديم، روسيه آماده ورود به مذاکرات و کار بر روی متن [ قطعنامه ] است و اکنون فقط بايد منتظر بمانيم و ببنيم مذاکرات چگونه پيش می روند.»
کاندولیزا رایس

کارشناسان هسته ای می گويند که غنی سازی اورانيوم، توانايی ساخت سلاح هسته ای را به ايران خواهد داد، در حالی که بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – ساخت اين نوع تسليحات برای تمامی کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ممنوع است.


ايالات متحده آمريکا هفته گذشته تحريم های يکجانبه و خارج از چارچوب سازمان ملل را عليه ايران تصويب کرده است. اين اقدام آمريکا با انتقادهای روسيه و چين روبه رو شد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه و در راه سفرش به آنکارا، اختلاف نظر آمريکا و متحدانش با روسيه و چين را «اختلافات تاکتيکی» خواند.


وی گفت که اختلافات درباره «زمان صدور قطعنامه و عمق و وسعت» آن است.


وی افزود: «وقتی من ديروز [ پنج شنبه ] با سرگئی لاوروف [ وزير امور خارجه روسيه ] صحبت کردم، او گفت همان طور که در آخرين ملاقات توافق کرده بوديم، روسيه آماده ورود به مذاکرات و کار بر روی متن [ قطعنامه ] است و اکنون فقط بايد منتظر بمانيم و ببنيم مذاکرات چگونه پيش می روند.»


گروه کشورهای ۱+۵ در اواخر سپتامبر توافق کرده بودند که رای گيری برای صدور قطعنامه سخت گيرانه تر عليه ايران را به تاخير بياندازند و تا پايان ماه نوامبر صبر کنند.


بر اساس اين توافق، تصميم گيری برای چگونگی برخورد با ايران به بعد از آماده شدن گزارش تازه ای از البرادعی درباره ميزان همکاری ايران و آژانس، و همچنين گزارش خاوير سولانا درباره روند مذاکراتش با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، موکول شده است.


رسانه های دولتی ايران روز پنج شنبه گزارش دادند که مذاکرات چهار روزه کارشناسان آژانس با مقام های ايران، «موفقيت آميز» به پايان رسيده است.


اما با اين حال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در هفته اخير بار ديگر گفت که ايران حاضر نيست به خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم گردن نهد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG