لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

نسخه ایتالیایی پدر خوانده ها در راه جایزه اسکار


منتقدان می گویند ماتئو گارونه بیشترین شانس را برای بردن اسکار فیلم خارجی سال ۲۰۰۹ را دارد. (عکس: AFP)
منتقدان می گویند ماتئو گارونه بیشترین شانس را برای بردن اسکار فیلم خارجی سال ۲۰۰۹ را دارد. (عکس: AFP)

سه بازیگر واقعی ترین فیلم سینمایی که تاکنون درباره مافیای ایتالیا ساخته شده، به جرم ارتباط با گروه های مافیایی این کشور به زندان افتادند.


منتقدان، فیلم ایتالیایی «عموره» ساخته ماتئو گارونه را که جایزه بزرگ جشنواره کن سال جاری را از آن خود کرد از قوی ترین رقبای اسکار فیلم خارجی سال ۲۰۰۹ دانسته اند. اما به نظر می رسد گارونه ۳۹ ساله در صورت بردن این جایزه مجبور خواهد بود این مناسبت را بدون چند تن از بازیگرانش جشن بگیرد.


به گزارش روزنامه «گاردین»، از زمان آغاز اکران این فیلم در ایتالیا، دو تن از بازیگران آن دستگیر شده و به زندان افتاده اند و یکی دیگر از آنها تحت بازجویی پلیس قرار دارد. اتهام هر سه آنها ارتباط با شبکه مافیای شهر ناپل است.


گارونه برای این که فیلم خود را تا حد ممکن به واقعیت نزدیک کند چند تن از بازیگران خود را از میان افراد محلی و ساکنان حومه شهر ناپل انتخاب کرد که میزان جرم و جنایت در آن بسیار بالاست.


یکی از این افراد، برناردینو تراچانو ۵۳ ساله است که در فیلم، نقش «عمو برناردینو» را دارد. تراچانو روز شنبه گذشته به جرم اخاذی و زورگیری و ارتباط با دسته کاسالسی که بخشی از مافیای کاموراست دستگیر شد.


مافیای کامورا امسال در شهرک های شمال ناپل غوغایی به راه انداخت که با کشته شدن شش مهاجر آفریقایی در روز ۱۸ سپتامبر به اوج خود رسید.


اما تراچانو تنها بازیگری نیست که به زندان افتاده است. جیووانی ونوسا که در فیلم نقش یکی از روسای مافیا را بازی می کند در ماه ژوییه به اتهام بازی کردن همین نقش در زندگی واقعی دستگیر شد.


گارونه برای ساختن فیلم خود از راهنمایی اهالی محله هایی استفاده کرده که از جمله خطرناک ترین محله های ناپل به حساب می آیند. او می گوید: «وقتی این صحنه ها را می گرفتیم همه ما را تماشا می کردند و راهنمایی می دادند، آنها در کار ما مشارکت فعال داشتند.»

گارونه می گوید از همان ابتدا به این فیلم به چشم یک «مستند جنگی» نگاه کرده که در آن «رد پای کارگردان را نمی شود دید.» به همین دلیل او در کنار هنرپیشگان مطرحی چون تونی سرویلو عده ای از اهالی ناپل را هم در کوچه و خیابان پیدا کرد و به کار گرفت.


از یک صحنه قتل در فیلم که در یکی از محله های پایین و خشن شهر ناپل فیلم برداری شد اهالی محله با موبایل های خود فیلم گرفتند و آن را برای یکدیگر فرستادند. گارونه در این مورد می گوید: «بعدا چند تن از روسای مافیا را دیدم که این فیلم را روی موبایل های خود به من نشان دادند و گفتند بعد از این علاوه بر کشتن آدم ها از آنها فیلم هم خواهند گرفت.»


نوه های پدر خوانده، طرفدار فیلم های مافیایی


اعضای مافیای ایتالیا علاوه بر این که سال ها از موضوعات جذاب و پرفروش سینما بوده اند، خود از شخصیت های مافیایی سینما بسیار الهام می گیرند.


دسته کاسالسی هم بیش از همه به شخصیت ال پاچینو در فیلم «صورت زخمی» اثر برایان دی پالما علاقه دارند. والتر اسکاوونه، یکی از روسای رده بالای این دسته، به یک معمار ویدئوی این فیلم را داد و از او خواست ویلایی دقیقا شبیه ویلایی برایش بسازد که پاچینو در آن به قتل می رسد. از این ویلا در فیلم «عموره» هم استفاده شده است.


گارونه برای ساختن فیلم خود از راهنمایی اهالی محله هایی استفاده کرده که از جمله خطرناک ترین محله های ناپل به حساب می آیند. او می گوید: «وقتی این صحنه ها را می گرفتیم همه ما را تماشا می کردند و راهنمایی می دادند، آنها در کار ما مشارکت فعال داشتند.»



ماتئو گارونه فیلم خود را بر اساس کتاب پر فروش یک روزنامه نگار ایتالیایی به نام «روبرتو ساویانو» ساخته که اکنون تحت حفاظت پلیس زندگی می کند.


کتاب درباره سلطه مافیای کامورا بر شهر ناپل از طریق کنترل فروش مواد مخدر، فحشا، پروژه های خانه سازی، و همین طور انحصار کار جمع آوری زباله در این شهر است. ‌


ساویانو هنوز هم علیه دسته کاسالسی که خطرناک ترین گروه در مافیای کامورا به شمار می رود فعالیت می کند.


دسته کاسالسی در سال جاری چنان کشت و کشتاری به راه انداخت که باعث شد دولت ایتالیا ۴۰۰ نیروی اضافی پلیس و ۵۰۰ سرباز را به ناحیه تحت سلطه آن اعزام کند. با این حال به رغم دستگیری چند تن از آدم کش های این دسته، قتل ها همچنان ادامه دارد.


نام «عموره» اشاره به سدوم و عموره محل زندگی قوم لوط پیامبر دارد که به دلیل گناه فراوان دچار بلای آسمانی شدند.
XS
SM
MD
LG