لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

نخست وزیر عراق از طرح جدید جرج بوش حمایت کرد


نخست وزیر شیعه عراق در این بیانیه به اظهارات جرج بوش مبنی بر اینکه دولت نوری المالکی باید هدف های سیاسی مشخصی در مواجهه با شورشیان عراقی داشته باشد، هیچ اشاره ای نکرد.
نخست وزیر شیعه عراق در این بیانیه به اظهارات جرج بوش مبنی بر اینکه دولت نوری المالکی باید هدف های سیاسی مشخصی در مواجهه با شورشیان عراقی داشته باشد، هیچ اشاره ای نکرد.
روز شنبه، پس از گذشت سه روز از اعلام استراتژی جدید آمریکا در عراق توسط جرج بوش، نخست وزیر عراق حمایت خود را از این طرح اعلام کرد.

دفتر نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیه ای حمایت نوری المالکی را از سخنان جرج بوش و طرح وی اعلام کرد و تاکید کرد دولت عراق قادر به تامین امنیت و کنترل حملات نظامی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این بیانیه آمده است نوری المالکی معتقد است فرستادن بیست و یک هزار و پانصد نیروی جدید به عراق برای پایان دادن به خشونت های فرقه ای در عراق که توسط جرج بوش اعلام شد، نشانگر درک دوجانبه و دیدگاه مشترک بین دولت عراق و رییس جمهوری آمریکا است.

علی الدباغ، سخنگوی نوری المالکی همچنین گفت دولت عراق مطمئن است در حالی که تروریسم برای هر فردی تهدیدی به شمار می رود، امنیت و ثبات در عراق استراتژی لازم برای مردم منطقه و جهان است .

با این حال نخست وزیر شیعه عراق در این بیانیه به اظهارات جرج بوش مبنی بر اینکه دولت نوری المالکی باید هدف های سیاسی مشخصی در مواجهه با شورشیان عراقی داشته باشد، هیچ اشاره ای نکرد.

جرج بوش در سخنرانی خود گفت حمایت آمریکا از دولت عراق بی پایان نیست و نوری المالکی اگر دست به عمل نزند، حمایت مردم آمریکا و عراق را از دست خواهد داد.

نوری المالکی اعلام کرده با این مساله که عراق به گفته وی پناهگاه امنی برای یاغی ها و شورشیان از هر فرقه و گروه سیاسی یا مذهبی شود، مبارزه خواهد کرد.

نوری المالکی در ماه اکتبر، مهر ماه گذشته نیز اظهار نظر مشابهی منتشر کرده بود. اما در آن زمان وی به ارتش ایالات متحده اعلام کرد از شهرک صدر، مرکز فرماندهی مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی خارج شود و کنترل شهر را به نیروهای عراقی واگذار کند.

کمی پس از سخنرانی جرج بوش، ریس جمهوری آمریکا درباره استراتژی جدید آمریکا در عراق، علی الدباغ، سخنگوی نوری المالکی این استراتژی را حاوی نکات مثبتی خواند اما گفت آمریکا باید به بغداد حق بدهد که خواستار تغییراتی در این استراتژی باشد.

سخنگوی نخست وزیر عراق همچنین گفت: «به دولت آمریکا خواهیم گفت که هر نکته ای را که به نظر دولت عراق مناسب نیست، تغییر دهد.»
XS
SM
MD
LG