لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

مالکی در سفر «جلب حمایت» از نخست وزیری خود، در راه ایران


نوری المالکی روز چهارشنبه در دمشق با بشار اسد دیدار کرد
نوری المالکی روز چهارشنبه در دمشق با بشار اسد دیدار کرد
نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در ادامه سفرهای خود به پایتخت‌های خاورمیانه با هدف جلب حمایت از نخست وزیری خود در دولت عراق «روز دوشنبه» در تهران مهمان محمود احمدی‌نژاد خواهد بود.

در حالی که زمان «روز دوشنبه» را خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر برای سفر آقای مالکی اعلام کرده، خبرگزاری فرانسه از قول مقامی در دفتر او تنها گفته است که این سفر «به‌زودی» انجام خواهد شد.

نوری المالکی که در روز چهارشنبه گذشته از سوریه، هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد قرار است روز یک‌شنبه پیش از ورود به ایران در اردن با مقامات این کشور دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخست وزیر فعلی عراق در دیدار خود با مقامات بلندپایه ایرانی درباره «مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» و همچنین «پیشرفت‌ها در عراق» گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدارهای نوری المالکی در گوشه و کنار خاورمیانه با سران این منطقه در حالی صورت می‌گیرد که او هم‌چنان بر سر نخست وزیری عراق درگیر رقابتی با ایاد علاوی است که هنوز نتیجه قاطعی نداشته است.

به دنبال انتخاباتی که حدود شش ماه پیش در عراق انجام گرفت، آقای مالکی با ائتلاف شیعی حاکمیت قانون با اختلافی اندک پس از آقای علاوی در مقام دوم قرار گرفت.

اما نه حاکمیت قانون و نه ائتلاف سنی‌ العراقیه به رهبری ایاد علاوی هیچ یک آن قدر رای نداشتند که بتوانند گروه اکثریت پارلمان را به دست بگیرند.

در اوایل مهرماه ائتلاف اتحاد ملی توانست به توافق رسيده و نخست وزير فعلی را به عنوان نامزد نخست وزيری در دولت جديد به پارلمان معرفی کند.

به این ترتیب احزاب شيعه عراق از جمله اتحاد ملی که به تهران نزديک است و ائتلاف حاکميت قانون که دولت فعلی را به نخست وزيری نوری المالکی در اختيار دارد، با اين کار توانستند به چند ماه رايزنی برای تشکيل دولت پايان دهند.

در این میان مقتدی‌الصدر هم که هم‌اکنون در قم، پایتخت مذهبی ایران، به سر می‌برد و با گروه تندرو خود ۴۰ کرسی از ۷۰ کرسی ائتلاف اتحاد ملی عراق را در دست دارد حمایت خود از آقای مالکی را اعلام کرده است، اما او هنوز به حمایت دیگر گروه اتحاد ملی نیاز دارد.

این گروه با عنوان مجلس اعلای اسلامی عراق تحت رهبری عمار الحکیم ۱۷ کرسی پارلمان عراق را در کنترل خود دارد.

برای تشکيل دولت در عراق ۱۶۳ کرسی لازم است که احزاب بايد به ائتلاف مناسبی برسند و در غير اين صورت دولت شکننده‌ای شکل خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG