لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

«احتمالا شبکه مخفی عبدالقدیر خان، دوباره فعال شده است»


عبداقدیر خان که به او لقب «بمب اتمی پاکستان» نیز داده شده است.
عبداقدیر خان که به او لقب «بمب اتمی پاکستان» نیز داده شده است.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، با انتشار گزارشی هشدار داد که بازار سياه هسته ای که توسط عبدالقدير خان، بنيانگذار برنامه اتمی جمهوری اسلامی پاکستان به راه افتاده بود و در سال ۲۰۰۴ متوقف شد، ممکن است بار ديگر فعال شده باشد.


مارک فيتزپاتريک، متخصص امور جلوگيری از گسترش سلاح هسته ای در موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، در گزارش اخیر خود می گوید مدرکی در دست نيست که ثابت کند، تلا ش های پاکستان برای جلوگیری از انتقال تکنولوژی هسته ای به کشورهای ليبی، ايران يا کره شمالی کارساز بوده باشد.


آقای فيتزپاتريک در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا، سی آی ای، بدون شک از برخی فعاليت های گوناگون عبدالقدير خان با خبر بود.سی آی ای برای مدت های طولانی اهميت چندانی به روابط نزديک و خصوصی عبدالقدير خان با ايران نداده است.»


بخشی از گزارش موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک –راهبردی به جزئیات کامل بازار سياه فن آوری هسته ای عبدالقدير خان و روش های انتقالی پيچيده آن به کشورهای مختلف، اختصاص دارد.


بنا به این گزارش، در شبکه مخفی عبدالقدیر خان، فن آوری هسته ای در کشورهايی مانند مالزی، ترکيه، کشورهای اروپايی يا آفريقای جنوبی آماده می شد و برای مثال به کشور ليبی، از طريق دبی، انتقال پيدا می کرد.


در گزارش مارک فيتزپاتريک آمده است که با وجود کنترل پاکستان بر فن آوری هسته ای خود، «باز هم بعيد است که عبدالقدير خان دستش بسته شده باشد.»


پس از حمله های يازده سپتامبر، فشار ايالات متحده بر پاکستان برای ياری نرساندن به گروه های اسلامی و حذف عبدالقدير خان از برنامه هسته ای، به دستگيری خانگی وی در سال ۲۰۰۴ انجامید و مقام های امنیتی پاکستان اعلام کردند بازاری سياهی که وی به راه انداخته بود را متلاشی کرده اند.


در گزارش موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک –راهبردی آمده است که با وجود همه اين ها، برخی از کسانی که با عبدالقدير خان همکاری نزديک داشته اند، توانسته اند از قانون عبور کنند و بازار سياه هسته ای وی را بار ديگر فعال کنند.


بر اساس اين گزارش، کسانی که با عبدالقدير خان در رابطه ای نزديکند، در بسياری کشورها از جمله در دبی، ترکيه، آلمان، مالزی، سوييس و يا آلمان فعالند و تعداد آن ها نزديک به ۵۰ نفر است.


XS
SM
MD
LG