لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

مک کین: اوباما تهدید ایران را دست کم گرفته است


مک کين و اوباما چنان همديگر را به باد انتقاد می گيرند که گويی از هم اکنون رقابت نهايی برای تصدی مقام رياست جمهوری آمريکا ميان اين دو تن آغاز شده است. (عکس از AFP)
مک کين و اوباما چنان همديگر را به باد انتقاد می گيرند که گويی از هم اکنون رقابت نهايی برای تصدی مقام رياست جمهوری آمريکا ميان اين دو تن آغاز شده است. (عکس از AFP)

جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه آمريکا در انتخابات رياست جمهوری اين کشور، باراک اوباما، بخت اصلی دموکرات ها را در اين انتخابات به دست کم گرفتن «تهديد ايران برای آمريکا» متهم کرد.


باراک اوباما، نامزد پيشتاز حزب دموکرات که کماکان برای حضور در دور نهايی انتخابات رياست جمهوری با هيلاری کلينتون رقابت می کند، گفته بود: «تهديد ايران برای آمريکا» شبيه به تهديدی نيست که زمانی از سوی اتحاد جماهير شوروی، متوجه اين کشور بود.


آقای مک کين از اردوی حزب رقيب که هر از گاهی مواضع دموکرات ها را زير سئوال می برد، در یک سخنرانی در شهر شيکاگو گفت: «موضع گيری هايی از اين دست، عمق بی تجربگی و داوری های بی ملاحظه سناتور اوباما را فاش می کند. اينها، نقائصی بسيار جدی برای يک رييس جمهوری آمريکايی است.»


  • «موضع گيری هايی از اين دست، عمق بی تجربگی و داوری های بی ملاحظه سناتور اوباما را فاش می کند. اينها، نقائصی بسيار جدی برای يک رييس جمهوری آمريکايی است.»
جان مک کین

آقای اوباما در سحنرانی خود در روز يکشنبه در يکی از شهرهای ايالت اورگان، ضمن مقايسه کشورهای ايران، ونزوئلا و کوبا با اتحاد جماهير شوروی، گفته بود: «حتی در زمانی که آنها [مقام های اتحاد جماهير شوروی] می گفتند که ما را از روی نقشه جهان پاک خواهند کرد، ما با آنها گفت و گو می کرديم.»


اين نامزد دموکرات ها، پيش از اين بارها گفته است با کشورهايی که آمريکا را تهديد می کنند، مذاکره خواهد کرد.


از ميان کشورهايی که آقای اوباما در سخنرانی روز يکشنبه خود از آنها نام برد، تنها ايران با انتقادهای تند جان مک کين رو به رو شد.


آقای مک کين، «فهرستی از تهديد های ايران» را از منظر خود بر شمرد و به مواردی چون «تامين تسليحات مرگبار برای شورشيان در عراق که عليه سربازان آمريکايی استفاده می شوند و حمايت از شبه نظاميان در سراسر خاورميانه برای نابود کردن اسرائيل» اشاره کرد.


مک کين افزود: «تهديدی که از سوی ايران وجود دارد، هر چيزی هست جز اندک.»


سناتور اوباما نيز در پاسخ به اين انتقادها، در يک گردهمايی تبليغاتی گفت: «بگذاريد کاملا شفاف بگويم: از نظر من ايران تهديد خطرناکی است. اما اتحاد جماهير شوروی، تهديدهای اضافه تری هم داشت. اتحاد جماهير شوروی هزاران بمب اتمی در اختيار داشت، در حالی که ايران حتی يک بمب اتمی هم ندارد.»


وی گفت که افزايش تهديد از سوی ايران، نتيجه حمله آمريکا به کشور عراق است و افزود که ايران، بدون اينکه هزينه برای جنگ عراق پرداخته باشد، يا مسئوليتی در آن داشته باشد، «بيشترين نفع» را از اين جنگ برده است.


باراک اوباما تاکيد کرد که اگر مک کين به عنوان رییس جمهوری آمريکا انتخاب شود، با سياست های خود، نفعی که جمهوری اسلامی در ايران از حمله به عراق برده است را دو برابر خواهد کرد.



  • «من و او [مک کين] در حال حاضر بحثی بزرگ داريم، چرا که من گفتم ما نه فقط با دوستان بلکه بايد با دشمنان خود نيز مذاکره کنيم. او می خواهد همان سياست شکست خورده را پيش ببرد که جرج بوش در پيش گرفته، سخن گفتن قلدرمآبانه بدون اينکه هيچ کار ديگری انجام شود.»
باراک اوباما

وی با يادآوری سياست های جان اف کندی و رونالد ريگان – روسای جمهوری اسبق آمريکا – برای مذاکره با «دشمنان آمريکا» گفت که در اين زمينه با جان مک کين اختلاف نظر اساسی دارد.


آقای اوباما افزود: «من و او [مک کين] در حال حاضر بحثی بزرگ داريم، چرا که من گفتم ما نه فقط با دوستان بلکه بايد با دشمنان خود نيز مذاکره کنيم. او می خواهد همان سياست شکست خورده را پيش ببرد که جرج بوش در پيش گرفته، سخن گفتن قلدرمآبانه بدون اينکه هيچ کار ديگری انجام شود.»


در حالی که هنوز رقابت برای انتخاب نامزد نهايی حزب دموکرات به پايان نرسيده، مک کين و اوباما چنان همديگر را به باد انتقاد می گيرند که گويی از هم اکنون رقابت نهايی برای تصدی مقام رياست جمهوری آمريکا ميان اين دو تن آغاز شده است.


روز سه شنبه، انتخابات مقدماتی در دو ايالت اورگان و کنتاکی برگزار خواهد شد و در آن سرنوشت بيش از ۱۰۰ کرسی ديگر از کرسی های گردهمآيی نهايی حزب دموکرات برای انتخاب نامزد، روشن خواهد شد.


بر اساس شمارش شبکه تلويزيونی CNN، باراک اوباما، در حال حاضر ۱۹۰۹ رای برای نشست نهايی را از آن خود کرده و برای تضمين نامزد شدن خود، به ۱۱۵ کرسی ديگر نياز دارد.


در مقابل هيلاری کلنيتون، رقيب خستگی ناپذير باراک اوباما، با ۱۷۱۸ کرسی از اين نشست، در رقابت های تبليغاتی حضور دارد.


XS
SM
MD
LG