لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

دستور اخراج یک خواننده ایرانی از افغانستان


معراج محمدی یک خواننده مذهبی در تهران است.
معراج محمدی یک خواننده مذهبی در تهران است.
وزارت فرهنگ و جوانان افغانستان خواستار اخراج گروه معراج محمدی، خواننده گمنام ايرانی از افغانستان شده است. اين درخواست در پی شکايت شماری از شهروندان کابل از اين گروه خوانندگان ايرانی مطرح شده است.

حميد ناصری سخنگوی وزارت فرهنگ و جوانان افغانستان گفت که گروه اين خواننده، در حين اجرای کنسرت در روز هشت مارس ، سرود ملی افغانستان را «به پوزخند گرفته» و به مولوی، شاعر فارسی زبان قرن هفتم هجری قمری نيز «اهانت» کرده است.

آقای ناصری ضمن اينکه مولوی را «شاعر کشورمان» خواند، افزود: «خب، زمانی که ما اطلاع يافتيم، يک اعلاميه را صادر کرده و در آن اين عمل را تقبيح کرديم و از نيروهای امنيتی خواستيم تا اين ها را افغانستان خارج کرده و ادامه کنسرت را منع قرارداديم.»

مولوی از جمله شاعران کلاسيک است که نه تنها از سوی افغان ها به عنوان شاعر اين کشور معرفی می شود، بلکه محافل دولتی و فرهنگی کشور ترکيه نيز مدعی هستند که مولوی، از شاعران اين کشور است.

مولوی که آثارش به زبان فارسی است، در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ که اکنون بخشی از خاک کشور افغانستان است به دنيا آمده و در سال ۶۷۲ هجری قمری در شهر قونيه که اکنون خاک کشور ترکيه است از دنيا رفته است.

گل مکی شاه، مسوول «کابل تیأتر» که شکايت کننده اصلی از اين کنسرت است، گفت: «يک خانم ايرانی برای سرگرمی خواستار حضور يک افغان و خوانش يک شعر مولانا شد. اين درخواست تمسرخر آميز بود و به نظر من با اين تصور انجام شد که مولانا از افغانستان نيست.»

اما عليرضا فرشچيان هماهنگ کننده و مسوول گروه معراج محمدی، روز شنبه در کابل گفت که هيچ نوع اهانتی به مولوی يا سرود ملی افغانستان از سوی خوانندگان ايرانی انجام نشده است.

او ضمن تاکيد بر اين که هشت ماه برای اجرای اين برنامه کار کرده گفت که يک خانم ايرانی برای احترام به فرهنگ افغان ها خواهان اجرای سرود ملی افغانستان از سوی حاضرين در تالار کنسرت شده بود.

آقای فرشچيان درباره «دستور اخراج اين گروه از افغانستان» گفت: «گروه موزيک معراج محمدی از تهران وارد کابل شده اند. آنان هنوز در کابل به سر می برند و پس از اجرايی کنسرت اول خود در شب هشت مارس، هنوز برنامه های ديگر را اجرا نکرده اند.»

وزارت فرهنگ و جوانان و کمسيون سمع شکايات مجلس نمايندگان افغانستان که اين عمل را تقبيح کرده اند، درباره آنچه «اهانت به مولوی و سرود ملی افغانستان» خوانده اند، هيچ سندی ارايه نکرده اند.
XS
SM
MD
LG