لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

متکی:‌ آماده مذاکره‌ایم؛ شورای امنیت: رای‌گیری درباره قطعنامه تا ۱۰ روز آینده


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران،‌ در جلسه کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در بروکسل
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران،‌ در جلسه کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در بروکسل
در حالی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی از آمادگی تهران برای مذاکره با آمریکا، فرانسه و روسیه در زمینه طرح مبادله اورانیوم خبر می‌دهد، مدیر شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید قطعنامه جدید علیه ایران احتمالا در ده روز آینده در این شورا به رای گذاشته خواهد شد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در دیدار با همتای بلژیکی خود ضمن اعلام آمادگی تهران برای مذاکره با گروه وین متشکل از آمریکا و روسیه و فرانسه «برای تنظیم توافق‌نامه کتبی» اضافه کرد: «امیدواریم این زمینه بسیار مناسب... با اقدامات تخریبی در شورای امنیت از بین نرود.»

اشاره آقای متکی به تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش در شورای امنیت برای به تصویب رساندن دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است که پیش‌نویس آن ماه گذشته به تصویب اعضای گروه پنج به علاوه یک رسید.

درست یک روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد در تهران توافق‌نامه‌ای را برای ارسال ذخیره اورانیوم کشور به ترکیه به اتفاق سران دو کشور ترکیه و برزیل به امضا رساند، وزیر امور خارجه آمریکا از توافق دو کشور روسیه و چین با پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه تهران خبر داد.

این در حالی بود که روسیه و چین به دلیل منافع تجاری و اقتصادی خود در ایران همواره از موافقت با تحریم دوباره جمهوری اسلامی اکراه داشته و به جای آن بر راه حل دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید کرده بودند.

ایالات متحده توافق تهران را تنها «ترفندی آشکار» از سوی جمهوری اسلامی برای خلاصی از دور تازه تحریم‌ها می‌داند و به همراه متحدان غربی خود هم‌چنان بر تصویب این تحریم‌ها در شورای امنیت پای می‌فشارد.

حال سفیر مکزیک در شورای امنیت که در ماه جاری ریاست این شورا را بر عهده دارد می‌گوید ده عضو غیردائم این نهاد سازمان ملل در انتظار بخش‌های الحاقی قطعنامه جدید هستند که حاوی نام افراد و شرکت‌هایی خواهد بود که قرار است در لیست سیاه تحریم قرار گیرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از «دیپلمات‌های غربی» می‌گوید پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان امیدوارند که این بخش‌های الحاقی تا پایان هفته جاری به اعضای غیردائم ارائه شود.

به گفته کلود هلر، نماینده مکزیک، آمریکا و متحدانش خواستار «اقدام سریع» شورای امنیت در مورد قطعنامه علیه تهران و «رای‌گیری در ده روز آینده» هستند.

در حالی که آقای هلر افزوده است که «هنوز تاریخ دقیقی نداریم»، وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه ابراز اميدواری کرد که تا حدود سه هفته ديگر دور چهارم تحريم‌های ايران به دليل برنامه اتمی جمهوری اسلامی به تصويب نهايی برسد.

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های شورای امنیت می‌گوید امکان دارد که «تنها ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورا به قطعنامه رای مثبت دهند».

به گفته این دیپلمات‌ها، لبنان و ترکیه و برزیل احتمالا به تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت علیه تهران رای ممتنع یا منفی خواهند داد.

در همین زمینه برزیل روز سه‌شنبه در عین تاکید دوباره بر مخالفت کشورش با هر گونه تحریم تازه علیه تهران، اعلام کرد که در صورت تصویب این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل برزیل آنها را محترم خواهد شمرد.
XS
SM
MD
LG