لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

احمدی نژاد: گفته های موسویان به بیگانگان را منتشر کنید


حسين موسويان از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد، در تيم مذاکرات هسته ای به سرپرستی حسن روحانی حضور داشته است.
حسين موسويان از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد، در تيم مذاکرات هسته ای به سرپرستی حسن روحانی حضور داشته است.

همزمان با درخواست تجديد نظر وزير اطلاعات از قاضی پرونده حسين موسويان – ديپلماتی که از اتهام جاسوسی تبرئه شد – محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری نيز خواستار انتشار متن مذاکرات وی با ديپلمات های غربی در پرونده هسته ای ايران شد.


به گزارش خبرگزاری های داخلی، آقای احمدی نژاد بعد از نشست کابينه در جمع خبرنگاران گفت که دولت کماکان بر اين نکته پافشاری دارد که «اطلاعاتی به بيگانگان» داده شده است.


به رغم اينکه حسين موسويان، از اتهام ارائه اطلاعات به بيگانگان تبرئه شده است، محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر گفت: «بالاخره ۱۰ – ۱۵ جلسه با بيگانگان برگزار شده و حرف هايی زده شده و اطلاعاتی هم ارائه شده که ما پيشنهاد داريم و بر اين پيشنهاد هم مصر هستيم تا اين اطلاعات منتشر شوند، تا ملت هم از آن با خبر باشند.»


  • «بالاخره ۱۰ – ۱۵ جلسه با بيگانگان برگزار شده و حرف هايی زده شده و اطلاعاتی هم ارائه شده که ما پيشنهاد داريم و بر اين پيشنهاد هم مصر هستيم تا اين اطلاعات منتشر شوند، تا ملت هم از آن با خبر باشند.»
محمود احمدی نژاد

رييس جمهوری اسلامی می گوید که انتشار اين اطلاعات «موجب روشن شدن حقايق» در پرونده حسين موسويان خواهد شد و افزوده که «چرا چيزی که بيگانه می داند، ملت نبايد از آن مطلع شود؟»


آقای احمدی نژاد پيش از اين و در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفته بود که «عده ای می خواهند با اعمال نفوذ برای قاضی پرونده»، آنان را که به جاسوسی در پرونده هسته ای متهم شده اند، تبرئه کنند.



حسين موسويان از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد، در تيم مذاکرات هسته ای به سرپرستی حسن روحانی حضور داشته است.


هر چند که آقای موسويان با اتهاماتی سنگين از قبيل جاسوسی رو به رو بود، اما از زمان آزادی پس از بازداشت کوتاه مدت تا امروز، حمايت سياستمداران با نفوذی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را از دست نداده است.


او دو هفته پيش از مراسمی دوشادوش آقای رفسنجانی ديده شد و حسن روحانی نيز در يک سخنرانی تاکيد کرده بود که در اين پرونده «قاضی بايد تصميم بگيرد» و از منتقدين خواسته بود که از پيش داوری خودداری کنند.


سرانجام روز سه شنبه سخنگوی قوه قضاييه، به خبرنگاران در تهران گفت: «آقای موسويان از اتهامات جاسوسی و نگهداری از اسناد محرمانه تبرئه شده و و قاضی پس از تحقيقات، وی را در خصوص اتهام تبليغ عليه نظام گناهکار دانسته است.»


اين اظهارات با واکنش با واکنش سخنگوی دولت همراه شد و غلامحسين الهام، ساعتی پس از سخنگوی قوه قضاييه خواهان تشکيل محاکمه علنی حسين موسويان شد؛ خواسته ای که روز چهارشنبه نيز از سوی آقای الهام تکرار شد.


اما علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، بعد از تبرئه آقای موسويان از او دفاع کرد و وی را «يکی از قديمی ترين مديران انقلاب» ناميد که در بخش هايی «حساس»، وظايف خود را به خوبی انجام داده است.


آقای ناطق نوری همچنين با اشاره به اتهام «جاسوسی» موسويان گفت: «بنده شخصا از ابتدای تشکيل اين پرونده و مباحث مطرح شده، با حساسيت موضوع را پيگيری کرده ام و مطلع هستم که چنين اتهامی از ابتدای پرونده مطرح نبوده و هر کسی هم آن را مطرح کرده خود بايد پاسخگو باشد.»


محسنی اژه ی و هواداران هاشمی رفسنجانی


با اين حال غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات بعد از جلسه روز چهارشنبه دولت گفت که اين وزارتخانه کماکان به عنوان شاکی، پرونده حسين موسويان را پيگيری خواهد کرد.



محسنی اژه ای گفت که کماکان به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

وی گفت: «بر اساس قانون، رايی که از سوی دادسرا در خصوص پرونده موسويان صادر شده، قابل اعتراض و تجديد نظر است و وزارت اطلاعات اعتراض خود را به دستگاه قضايی به زودی اعلام خواهد کرد.»


وزير اطلاعات درباره اتهام «نگهداری از اسناد محرمانه» گفت که از نظر اين وزارتخانه، اسنادی که آقای موسويان در اختيار داشته، در دسته اسناد «طبقه بندی شده» جای می گرفته اند.


وی همچنين درباره اتهام جاسوسی نيز گفت: « از نظر وزارت اطلاعات موسويان اطلاعاتی را به سفارت انگلستان و برخی افراد خارجی و بيگانه داده است که امروز می بينيم دستگاه قضايی عنوان اتهام موسويان را تبليغ عليه نظام و امنيت ملی عنوان کرده که اين تشخيص دستگاه قضايی فصل الخطاب است.»


به گفته ناظران، پرونده حسين موسويان که با اصلاح طلبان نيز رابطه خوبی داشته، به مناقشه ای جدی ميان دو گروه سياسی قدرتمند در جمهوری اسلامی ايران بدل شده است؛ گروهی از اطرافيان و تندروهای هوادار محمد احمدی نژاد و گروه هواداران اکبر هاشمی رفسنجانی و بخشی از اصلاح طلبانی که به اين روحانی نزديک هستند.


اين نخستين بار نيست که محافظه کاران تندرو يکی از نزديکان آقای رفسنجانی را با اتهاماتی سنگين رو به رو می کنند.


آقای محسنی اژه ای که هم اکنون به عنوان وزير اطلاعات، شاکی پرونده آقای موسويان است، خود قضاوت دو دادگاه خبرساز غلامحسين کرباسچی، شهردار دهه ۷۰ تهران و عبدالله نوری نخستين وزير کشور خاتمی را به عهده داشت که هر دوی اين افراد نيز به عنوان چهره های نزديک به رفسنجانی شناخته می شدند.


در دو پرونده پيشين، هر دو متهم – کرباسچی و نوری – به حبس های طولانی مدت و مجازات های سنگين محکوم شدند.


XS
SM
MD
LG