لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

ملا عمر از ایران و پاکستان درخواست کمک کرد


از معدود عکس هایی که ملاعمر در آن دیده می شود.
از معدود عکس هایی که ملاعمر در آن دیده می شود.
ملا عمر، رهبر فراری گروه طالبان از کشورهای همسايه افغانستان درخواست کرد تا برای سرنگون کردن حامد کرزای، رييس جمهوری اين کشور و خارج کردن نيروهای خارجی از افغانستان، به شبه نظاميان طالبان کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در پيام ملا عمر آمده است: «همسايگان بايد همان گونه که در زمان يورش شوروی به افغانستان به افغان ها کمک کردند، الآن هم در بيرون راندن نيروهای غربی کمک کنند.»

اين پيام در يک وب سايت اينترنتی منتشر شده که پيش از این نيز اطلاعيه های اسلامگرايان تندرو را منتشر کرده است. هنوز روشن نيست که اين پيام به مناسبت «عيد فطر» - از روزهای جشن مسلمانان – منتشر شده يا نه.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، افغانستان در ماههای اخير با موجی تازه از خشونت های ناشی از حملات طالبان رو به رو بوده که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ ميلادی تا امروز، کم سابقه بوده است. در سال جاری ميلادی، تا کنون پنج هزار و ۱۰۰ نفر که بيشتر شورشيان مسلح بوده اند، در اين خشونت ها کشته شده اند.

ملا عمر در پيام خود گفته است: «آنها (همسايگان افغانستان) بايد هر گونه تفاهم و همکاری را با نيروهای غربی که خطری برای کل منطقه هستند، متوقف کنند.»

گروه طالبان عمدتا حمله نيروهای نظامی به اين کشور در سال ۲۰۰۱ ميلادی را با حمله نظامی ارتش سرخ اتحاد جماهير شوروی سابق، در دهه ۸۰ ميلادی مقايسه می کند.

گروه طالبان عمدتا حمله نيروهای نظامی به اين کشور در سال ۲۰۰۱ ميلادی را با حمله نظامی ارتش سرخ اتحاد جماهير شوروی سابق، در دهه ۸۰ ميلادی مقايسه می کند.
در آن زمان کشورهای ايران و پاکستان که با اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی مخالف بودند، از نيروهای «مجاهدين» حمايت می کردند.

برخی ناظران می گويند که شواهد نشان می دهند گروهی از نيروهای امنيتی پاکستان از شورشيان طالبان حمايت می کنند. همچنين برخی مقام های آمريکايی نيز اخيرا اعلام کرده اند که تسليحات ايرانی را از شورشيان طالبان کشف کرده اند.

دولت های ايران و پاکستان، اتهام حمايت از طالبان را به شدت تکذيب می کنند.

پيام تازه ملاعمر در حالی منتشر شده که حامد کرزای اخيرا پيشنهاد مذاکره با شبه نظاميان و حتی سپردن پست هايی در کابينه به آنها را مطرح کرده بود.

اما طالبان و گروه گلبدين حکمتيار – حزب اسلامی – هر دو اين پيشنهاد را رد کردند و اعلام کردند که برای مذاکره و مشارکت سياسی، ابتدا بايد تمامی نيروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

ملا عمر نيز در پيام اينترنتی اخير خود، پينشنهاد آقای کرزای را «نتيجه دلاوری طالبان در ميدان نبرد» توصيف کرد. وی همچنين گفت که نيروهای غربی بايد به سياست های «شيطانی» خود پايان دهند و افغانستان را ترک کنند.

وی که از زمان سقوط طالبان، مخفيانه زندگی می کند، در پيام خود به شبه نظاميان طالبان هشدار داده که در هنگام يورش های خود، «به فکر شهروندان عادی و غيرنظاميان» باشند.

طالبان برای حملات خود بارها از منازل غيرنظاميان بهره برده است و در تمامی اين سال ها، همواره در حملات طالبان، بيش از سربازان افغان يا نيروهای خارجی، شهروندان غيرنظامی افغان جان خود را از دست داده اند.

ملا عمر در شش سال گذشته تحت تعقيب بوده، اما کماکان آزاد است. مقام های افغانستان می گويند که او در شهر کويته پاکستان مخفی شده و در برابر مقام های پاکستان نيز می گويند که او در افغانستان است.
XS
SM
MD
LG