لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

میانمار زیر ذره بین؛ ردیابی نقض حقوق بشر با ماهواره


میانمار در هفته اخیر ناآرامی ناشی از تظاهرات مخالفان نظامیان حاکم بر این کشور را پشت سر گذاشت.
میانمار در هفته اخیر ناآرامی ناشی از تظاهرات مخالفان نظامیان حاکم بر این کشور را پشت سر گذاشت.

فعالان حقوق بشر برای دستيابی به اسناد و مدارکی برای اثبات حقوق بشر در جوامعی بسته چون ميانمار، به تکنولوژی های بسيار تازه و پيشرفته روی آورده اند.


برای مثال انجمن آمريکايی پيشرفت های علمی، به منظور ديدبانی و نظارت بر اقداماتی که در ميانمار صورت می گيرد، به تهيه و جمع آوری عکس هايی با کيفيت بالا روی آورده است که ازطريق ماهواره های تجاری انجام گرفته است.


مونا يونيس، مديراين برنامه می گويد: « انجمن آمريکايی پيشرفت های علمی يک سازمان غير دولتی است که مدت ها درپی يافتن راه هايی بوده است تا علم را درخدمت فعاليت های بشردوستانه قرار دهد.»


  • «انجمن آمريکايی پيشرفت های علمی، بيش از سی سال است که در راه حمايت و ترويج حقوق بشر در سراسر جهان با دانشمندان همکاری می کند. يکی از راه هايی که ما انتخاب کرده ايم، کاربرد مستقيم علم در مشکلات حقوق بشر است.»
منوا یونیس

خانم يونيس می گويد: «نجمن آمريکايی پيشرفت های علمی، بيش از سی سال است که در راه حمايت و ترويج حقوق بشر در سراسر جهان با دانشمندان همکاری می کند. يکی از راه هايی که ما انتخاب کرده ايم، کاربرد مستقيم علم در مشکلات حقوق بشر است.»


لارس براملی مدير پروژه ميانمار در اين انجمن ، به راديو اروپای آزاد- راديو آزادی می گويد: «انجمن ما تلاش می کند مدارکی تهيه کند که ازطريق آن بتوان گزارش های رسيده درزمينه نقض حقوق بشررا ثابت کرد.


يکی ديگر از اهداف اين برنامه تهيه مدارک مستند قانونی ، برای اثبات اتهاماتی است که دردادگاه ها مطرح می شود.»


براملی می گويد : «هم اکنون طرح نظارت ماهواره ای بر بخش شرقی ميانمار و منطقه ای متمرکز است که گروه های اصلی اپوزيسيون در آن فعاليت می کنند. مخالفين عمدتا از گروه های مختلف قومی، به ويژه اهالی کارن تشکيل شده اند.»


وی می افزايد: «کاری که دولت نظامی ميانمار انجام می دهد، اعمال نوعی مجازات بر روستائيانی است که به ويژه از اين اقوام خاص تشکيل شده اند. بنابراين دولت يک برنامه آزار و اذيت دائمی، همراه با ايجاد رعب وحشت در دست دارد که اساسا برای از بين بردن مردم اين منطقه طرح ريزی شده است.»


براملی می گويد که اتهامات او عليه دولت نظامی ميانمار، بر اساس تصاوير ماهواره ای به دست آمده است.


او می افزايد: «آنها روستا ها را خراب می کنند، مردم را می کشند، مين های زمينی کار می گذارند، روستا ها را گلوله باران می کنند و شاليزارهای برنج را به آتش می کشند تا ديگر قابل کشت نباشند. آنها همچنين روستاييان را از برخی مناطق به نزديکی اردوگاه های نظامی منتقل می کنند.»


برنامه ديدبانی از طريق ماهواره، تخريب روستاها را در قالب تصاوير نشان می دهد. سری نخست اين عکس ها، که درزمانهای مختلف گرفته شده است، رديف خانه های مسکونی را نشان می دهند و سری دوم نيمه سوخته خانه های ويران شده را نشان می دهند که سريعا با درختان جنگلی استتار شده اند.


  • «آنها روستاها را خراب می کنند، مردم را می کشند، مين های زمينی کار می گذارند، روستا ها را گلوله باران می کنند و شاليزارهای برنج را به آتش می کشند تا ديگر قابل کشت نباشند. آنها همچنين روستاييان را از برخی مناطق به نزديکی اردوگاه های نظامی منتقل می کنند.»
لارس براملی

در يک مورد يکی از عکس ها رشد سريع بنای يک اردوگاه نظامی را به همراه يک روستا در نزديکی آن نشان می دهد که قبلا خالی از سکنه بوده است.


برداشت آقای براملی از اين اقدامات اين است که افزون بر رشد سريع ارتش در اين مناطق، روستاييان به اجبار به مکان هايی منتقل می شوند که آنها را بتوان آسان تر تحت کنترل نظاميان درآورد.


با تظاهرات آزاديخواهانه ای که طی هفته های اخير در يانگون صورت گرفت، انجمن آمريکايی پيشرفت های علمی نيز پوشش اطلاعاتی خود را از ميانمار گسترش داد.



انجمن آمريکايی پيشرفت های علمی، پيشتر برای نظارت بر وضعيت حقوق بشر در کشورهای زيمبابوه و دارفور نيز به استفاده از ماهواره متوسل شده بود.


براملی به برنامه تخريب خانه ها در زيمبابوه اشاره می کند که با حمايت دولت آن کشور انجام شد و درجريان آن ده ها هزار مکان مسکونی از ميان رفت. از آن رويدادها تصاوير و شواهد عينی به جامانده است.


وی می گويد: «اساسا اظهاراتی که از سوی شهود عينی بيان می شود به راحتی می تواند در دادگاه رد شود و تنها نشان دادن چند عکس نمی تواند وسعت و ميزان تخريب را به اثبات رساند. بنابراين ما از تصاوير ماهواره ای ياری گرفتيم که ويرانی مناطق مسکونی در چهار منطقه عمدتا بزرگ زيمبابوه را به وضوح نشان می داد و تعدادی از همان تصاوير هم اکنون در دادگاه اتحاديه آفريقا به عنوان مدارک مستند استفاده می شوند.»


XS
SM
MD
LG