لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

«اینترنت در میانمار قطع شده است»


از تعداد کشته شدگان درگيری های ۱۱ روز گذشته گزارش دقیقی منتشر نشده است.
از تعداد کشته شدگان درگيری های ۱۱ روز گذشته گزارش دقیقی منتشر نشده است.

به گفه شاهدان عینی وديپلمات ها در ميانمار، از روز جمعه ۲۸ سپتامبر، ارتباط اينترنتی در این کشور قطع شده و نيروهای نظامی يکی از کليدی ترين معابد بوداييان را به اشغال خود درآوردند.


به گزارش خبرگزاری ها، هنوز معلوم نيست که دولت ارتباطات اينترنتی را قطع کرده است يا دليل آن مشکلات فنی است، اما قطع جريان اينترنت اين نگرانی را ايجاد کرده است که ارسال اخبار، عکس و فيلم از حوادثی که در ميانمار به وقوع می پيوندد به جهان مشکل شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، اگرچه امروز خيابان های يانگون خلوت به نظ ر می رسند، اما اين برخی ناظران داخلی و خارجی از احتمال افزایش خشونت ها در میانمار ابراز نگرانی کرده اند.


از تعداد کشته شدگان درگيری های ۱۱ روز گذشته گزارش دقیقی منتشر نشده است.


تلويزيون دولتی ميانارتعداد کشته شدگان را نه نفر اعلام کرد ، اما به گفته شاهدان محلی و ازجمله سفير استراليا در يانگون تعداد کشته شدگان بسيار بيش از از ارقام است .


يکی از کشته شدگان در درگيری های روز گذشته، يک خبرنگار ژاپنی است. خبرگزاری ژاپنی کيودو می گويد که يک خبرنگار- عکاس اين خبرگزاری در جريان تيراندازی نيروهای دولتی کشته شده است .


روز گذشته مرگ وی توسط وزارت امورخارجه ژاپن، تاييد شد .


از ميزان دستگير شدگان در چند روز گذشته نيز گزارش دقيقی منتشر نشده است، اما برخی گزارش ها از دستگيری صدها نفر راهب بودايی به اتهام « رهبری مخالفان دولت » حکايت می کنند .


همچنين به گفته خبرگزاری فران سه ، حداقل ۱۰۰ نفر از مردم عادی در ميدان اصلی يانگون دستگير شده و به کاميون های ارتشی که در گوشه خيابان ها پارک شده اند ، منتقل شدند .


اين در حالی است که از روز پنج شنبه تاکنون حدود ۱۰ معبد بوداييان توسط نيروهای نظامی محاصره شده است .


به گفته شاهدان محلی، پليس مناطق مجاورميدان اصلی يانگون را بسته است و روز جمعه سرانجام پس از ۱۱ روز، شهر پنج ميليونی يانگون خلوت به نظر می رسد.


کاميون هايی که بر روی آنها بلندگو های دستی نصب شده، در خيابان حرکت کرده و مخالفان را تهديد می کنند که در صورت خروج از خانه، دستگير خواهند شد .


اما به گزارش خبرگزاری ها، مردم مانند روزهای گذشته، در برخورد با پليس آنها را مسخره می کنند، ناسزا می گويند و هنگامی که پليس به آنها نزديک می شود به کوچه و پس کوچه های اطراف گريز می زنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در تحولی ديگر، حکومت نظامی ميانمار موافقت کرده است که نماينده ويژه سازمان ملل متحد، ابراهيم قمبری، برای بازديد به ميانمار سفر کند .


همين خبرگزاری می افزايد که کاخ سفيد به رهبری جرج بوش از چين به عنوان بزرگترين متحد ميانمار خواسته است که برای بازديد ابراهيم قنبری به جامعه بين المللی کمک کند .


تظاهرات ده روزه مخالفان حکومت نظامی ميانمار که به رهبری راهبان بودايی ادامه يافته است، ابتدا در اعتراض به افزايش قيمت سوخت و برخی مايحتاج عمومی مردم از۱۹ سپتامبر آغاز شد.


خواسته های راهبان بودايی از دولت، افزايش آزادی های دموکراتيک، آزادی فعالين سياسی و بهبود شرايط اقتصادی در اين کشور است .


فشار جهانی بر ميانمار و چين


نارضايتی های داخلی در ميانمار موجب شده که جامعه جهانی نيز فشار بيشتری را بر حکومت نظامی اين کشور و چين، متحد نزديک ميانمار، وارد آورد .


چين در ماه ژانويه سال جاری با صدور قطعنامه شورای امنيت عليه نظاميان حاکم بر ميانمار مخالفت کرد و با استفاده از حق وتوی خود، جلوی تصويب آن را گرفت .


اگرچه دولت چين اميدوار است که آشوب های اخير در ميانمار به زودی فروکش کند و دولت و مخالفان با يکديگربه توافق برسند، اما ايالات متحده آمريکا از چين خواسته است هرکاری که می تواند برای جلوگيری از خونريزی در اين کشور انجام دهد .


اتحاديه اروپا نيز روز گذشته اعلام کرد که در صورت سرکوب اعتراضات مسالمت آميز مردمی، اين اتحاديه نيز تحريم هايش را عليه دولت ميانمار افزايش خواهد داد .


اکثريت جمعيت ۵۵ ميليون نفری ميانمار پيرو دين بودايی هستند و راهبان بودايی در اين کشور احترام بسيار زيادی دارند. حکومت ميانمار که تا سال ۱۹۸۹ ميلادی «برمه» خوانده می شد، از سال ۱۹۶۲ ميلادی توسط نظاميان اداره می شود.


XS
SM
MD
LG