لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

استقبال تهران از گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا


ايران روز سه شنبه ضمن استقبال از گزارش اخير، اعلام کرد که اين گزارش را سندی مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود می داند.
ايران روز سه شنبه ضمن استقبال از گزارش اخير، اعلام کرد که اين گزارش را سندی مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود می داند.

انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر اينکه ايران «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی متوقف کرده، با استقبال تهران و واکنش منفی تل آويو رو به رو شد.


همزمان آمريکا و متحدانش با استناد به اين گزارش می گويند که کماکان بايد فشار با هدف «مهار برنامه هسته ای» ايران افزايش يابد.


آخرين گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا – National Intelligence Estimate – حاکی است که جمهوری اسلامی ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش در همان سال متوقف شده است.


اين سازمان گزارش خود را بر اساس رشته اطلاعاتی که از ۱۶ سازمان امنيتی آمريکا جمع آوری کرده، تنظيم کرده است و در گزارش دو سال پيش خود تاکيد کرده بود که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.


استقبال ايران


ايران روز سه شنبه ضمن استقبال از گزارش اخير، اعلام کرد که اين گزارش را سندی مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود می داند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران به راديوی دولتی جمهوری اسلامی گفت: «طبيعتا ما از اينکه کشورهايی که در گذشته پرسش ها و ابهاماتی در اين پرونده داشته اند و اکنون نگاه خود را به شکلی واقع بينانه تصحيح می کنند، استقبال می کنيم.»



  • «طبيعتا ما از اينکه کشورهايی که در گذشته پرسش ها و ابهاماتی در اين پرونده داشته اند و اکنون نگاه خود را به شکلی واقع بينانه تصحيح می کنند، استقبال می کنيم.»
منوچهر متکی

آقای متکی افزود: «صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران در حال شفاف شدن برای جهانيان است.»


اين گزارش در رسانه های داخلی نيز بازتابی گسترده داشته و خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آن را «اعتراف سازمان های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر صلح آميز بوده فعاليت های هسته ای ايران» توصيف کرده است.


اين خبرگزاری همچنين مدعی است که گزارش اخير، يک گزارش «محرمانه» بوده و اطلاعاتی از آن به بيرون «درز کرده است.»


علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ايرنا گفت که اين گزارش، اظهارات مقام های ايرانی را مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای تهران، تاييد کرده است.


«ادامه يافتن فشارها»


استقبال ايران از اين گزارش در حالی است که در همين گزارش تاکيد شده که اگر ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد می تواند در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، سلاح هسته ای توليد کند.


آمريکا و متحدان اروپايی اش می گويند که بر مبنای اين گزارش، فشارها بر تهران تا کنون موثر بوده و به همين دليل، اين فشارها بايد ادامه يابند تا از دستيابی ايران به سلاح هسته ای جلوگيری شود.


فرانک والتر- اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در بيانيه اعلام کرد که اين گزارش، تاييد کرد که سياست «تشويق وفشار» جامهه بين المللی تا کنون به نتيجه رسيده است.


يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه بريتانيا نيز به خبرگزاری فرانسه گفت که اين گزارش، تاييدی است بر اين نکته که فعاليت های جامعه بين المللی برای متوقف کردن برنامه ساخت سلاح هسته ای، اقداماتی درست بوده اند.


وی افزود که اين گزارش نشان می دهد که جامعه بين المللی برای متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران، «بايد فشارها را افزايش دهد.»


اين مقام وزارت امور خارجه بريتانيا گفت که جزئيات گزارش تازه سازمان های جاسوسی آمريکايی، در روزهای آينده در جلسات تحليل گران بريتانيايی و آمريکايی بررسی خواهند شد.


همزمان چين به عنوان يکی از اعضای دايمی شورای امنيت که تاکنون با صدور سومين قطعنامه تحريم ايران مخالفت کرده بود، اعلام کرد که گزارش اخير، تاثيری بر موضع اين کشور نداشته است.



قين گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، ساعاتی پيش از مذاکره وزرای امور خارجه چين و آمريکا درباره برنامه هسته ايران، گفت که اين کشور از حل مناقشه هسته ای ايران از مسير ديپلماتيک حمايت می کند و خواهان خاورميانه ای «آرام، باثبات و در صلح» است.

قين گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، ساعاتی پيش از مذاکره وزرای امور خارجه چين و آمريکا درباره برنامه هسته ايران، گفت که اين کشور از حل مناقشه هسته ای ايران از مسير ديپلماتيک حمايت می کند و خواهان خاورميانه ای «آرام، باثبات و در صلح» است.


وی اقدامات شورای امنيت را در اين زمينه، «اقداماتی صلح آميز برای يافتن راه حلی صلح آميز» توصيف کرد.


واکنش منفی اسراييل


اهود باراک، وزير دفاع اسراييل، روز سه شنبه در واکنش به اين گزارش گفت که سازمان اطلاعاتی اين کشور، همچنان معتقد است که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اسراییلی ضمن زير سئوال بردن نتايج گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا گفت: «اين موضوع که ايران برای مدتی در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را متوقف کرده، ظاهرا درست است. اما از نظر ما، از آن به بعد هم ظاهرا برنامه ادامه يافته است.»


وی با بيان اينکه اسراييل با گزارش هايی از اين دست از سوی آمريکا، «کاملا آشنايی» دارد، افزود: «اختلاف نظر هايی درباره تحقيقات مختلف و سازمان های مختلف در سراسر جهان در اين زمينه وجود دارد. تنها زمان نشان خواهد داد که حق با چه کسی بوده است.»


اهود باراک، رهبر حزب کارگر اسراييل است که زمانی فرماندهی ارتش و نخست وزيری اين کشور را نيز به عهده داشته است.


اسراييل از جمله کشورهايی است که از افزايش تحريم ايران در چارچوب قطعنامه های شورای امنيت، شديدا استقبال می کند و تل آويو می گويد که ترجيح می دهد، مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران، از راه مسالمت آميز ديپلماتيک حل و فصل شود.


شهرام چوبین، مدیر موسسه مطالعات استراتژیک در ژنو نیز در همین زمینه به رادیو فردا گفت: «انتشار برآورد اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا، توسل به گزینه نظامی را کاهش می دهد و بازارگرمی تهدیدات هسته ای از سوی ایران را زیر سئوال می برد.»


XS
SM
MD
LG