لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

«عربستان برای شکست المالکی تلاش می کند»


ملک عبدالله، پادشاه عربستان
ملک عبدالله، پادشاه عربستان

يک روزنامه آمريکايی روز جمعه به نقل از يک مقام دولتی نوشت که آمريکا، از شيوه برخورد عربستان سعودی با مساله عراق ناراضی است و این کشور، عربستان را متهم می کند که برای شکست دولت عراق تلاش می کند.


روزنامه نيويورک تايمز به نقل از يک مقام آمريکايی که نامش فاش نشده گزارش داد که آمريکا معتقد است، عربستان برای تضعيف دولت شيعه عراق تلاش می کند و در جلوگيری از پيوستن برخی مسلمانان تندرو به شورشيان عراقی نيز ناموفق عمل کرده است.


به نوشته اين روزنامه، مقام های سعودی، نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق را «مامور دولت ايران» می دانند و برای شکست کابينه او تلاش می کنند.


نيويورک تايمز نوشته است، این مقام ارشد آمريکايی گفته است دولت آمريکا به شواهدی دست پیدا کرده است که نشان می دهند عربستان سعودی به مخالفان آقای المالکی پول می دهد.


اما اين شخص که منبع اطلاعاتی گزارشگر نيويورک تايمز بوده، اينکه آيا عربستان اين پولها را به شورشيان نيز می دهد يا نه، تاييد نکرده است.


وی با اين حال گفته است: «در اينکه از ميان مخالفان چه کسی شورشی است و چه کسی شورشی نيست، اختلاف نطر وجود دارد.»


پيش از اين مقام های دولت جرج بوش اعلام کرده بودند که هر ماه، به طور متوسط بين ۶۰ تا ۸۰ شبه نظامی خارجی وارد عراق می شوند که نيمی از آنها از عربستان سعودی خود را به خاک عراق می رسانند.



پيش از اين مقام های دولت جرج بوش اعلام کرده بودند که هر ماه، به طور متوسط بين ۶۰ تا ۸۰ شبه نظامی خارجی وارد عراق می شوند که نيمی از آنها از عربستان سعودی خود را به خاک عراق می رسانند.

برخی مقام های دولت آمريکا پيش از اين از دولت عربستان به دليل آنچه «اقدامات ناکافی برای جلوگيری از ورود شورشيان به عراق» توصيف می کنند، انتقاد کرده اند.


جرج بوش و نزديکانش در کاخ سفيد، همواره بر سر مسايل عراق، از انتقاد رسمی و علنی از کشوری که متحد قديمی ايالات متحده آمريکا در خاورميانه محسوب می شود، خودداری کرده اند و در عوض، بارها از ايران و سوريه انتقاد کرده اند.


در انتقادهايی که آمريکا از ايران و سوريه مطرح کرده است، موضوع حمايت مالی و نظامی از شورشيان چندين بار تکرار شده است.


اما آن گونه که نيويورک تايمز به نقل از منبع خود نوشته است، دولت آمريکا اخيرا پيام های روشنی برای دولتمردان سعودی فرستاده است تا نارضايتی خود را از وضع موجود به اطلاع آنها برساند.


روابط ديرپای عربستان و آمريکا، از زمان حمله آمريکا به عراق، با ناملايماتی همراه شده است. در ماه مارس نيز ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، حضور آمريکا در عراق را «اشغال نامشروع نيروی خارجی» توصيف کرد و در نگاه ناظران، ضربه ای جدی به اين روابط وارد ساخت.


تنش های اخير ميان دو کشور در بحران اعراب و اسراييل، با تلاش آمريکا برای اينکه عربستان از ايده های ديپلماتيک آمريکا حمايت کند، تا اندازه ای افزايش يافته است.


روزنامه نيويورک تايمز نيز در گزارش خود، سفر ماه ژانويه زلمای خليلی زاد به عنوان سفير آمريکا در عراق به رياض را نمونه ای از تنش های دو کشور توصيف کرده است، چرا که در اين سفر، مقام های سعودی با ارائه آنچه «اسنادی معتبر» می خواندند، تلاش کردند که ثابت کنند، نوری المالکی شخص قابل اعتمادی نيست.


اين روزنامه نوشته است که در يکی از اين «اسناد»، ادعا شده که آقای المالکی، «مامور ايران» است و در يک «سند» ديگر نيز آمده که آقای المالکی در جريان مناقشه افزايش نيروهای آمريکايی در عراق، از مقتدا صدر خواسته است که به اعتراض ملايم خود ادامه دهد.


نيويورک تايمز می نويسند: «با اينکه مقام های آمريکايی به ملک عبدالله و ديگر مقام های سعودی اعلام کرده اند که اين مدارک جعلی هستند، اما سعودی ها کماکان به گمانه زنی های خود ادامه می دهند.»


XS
SM
MD
LG